חיפוש

הרב יובל שרלו 18.07.17

שאלה

"שלום הרב !
תקופה ארוכה אני מתלבט בשאלות אלו ואשמח אם תוכל לפתוח לי צוהר בהנת רעיונות אלו של התורה הקדושה .
א. שאלה ראשונה מתייחסת לשאלת המוסריות בתורה ובתנ""ך, לדוג' בפרשת השבוע ( מטות ) אנו קוראים שמשה מצווה להרוג את כל הילדים המדיינים ואת כל הנשים שראויות למשכב, מעשים אלו נשמעים קשים מאוד ( והיו שהיו משווים מעשים אלו למעשיהם של דאעש..) איך ה' והתורה שהיא חסד וחמלה מנחה אותנו להרג מזעזע שכזה, אני מבין שיש צורך במלחמה ומבין את חשיבותה בהשמדת הרוע מהעולם, אך כלפי טף ונשים ??
כמו כן סיפורים מעין אלו מופיעים בהרבה סיפורי תנ""ך..

2. שאלה שניה מתייחסת לרלוונטיות של הרבה מצוות בתורה שהיום כל כך רחוקות ממנו , בתקופת אבותינו רוב העיסוק היה חקלאי ולכן מצוות רבות מתייחסות לעולם החקלאות כדוג' ראשית הז , פטר חמור , ביכורים וכו' , לכשיבנה בית המקדש עולם מצוות זה נראה כל כך רחוק מאיתנו, אנו שמאמינים שהתורה רלוונטית בכל דור ודור , כיצד יראה עולם המצוות בזמן המקדש האם נעלה כפי שמופיע במסכת ביכורים עם סלסלאות של תבואה יחד עם כבשים וכו' , זה רלוונטי אולי ל5% מהיהודים שחיים עדיין בדרך זו, כמו כן כל סיפור הקורבנות.

תודה רבה הרב !"

תשובה

"שלום וברכה השאלות החשובות שאתה עוסק בהן מחייבות ספר של ממש. מה שאכתוב אפוא יהיה פתיחת שערים בלבד, ואם תרצה להמשיך ולעסוק בנושא – אשמח. אין ספק שיש פער בין מה שנחשב כיום בעינינו כמוסרי ובין עניינים שונים שהיו בתקופת התנ""ך. הרב קוק זצ""ל כתב (לנבוכי הדור, פרק ג) שאחד האתגרים הרוחניים הגדולים ביותר שלנו הוא ללמוד לקרוא את התורה בדרך המוסרית. מימוש משימה זו הוא עבודה גדולה, המתפרשת לכמה כיוונים: לעתים דווקא מה שנראה בעינינו כמוסרי הוא מוטעה; לעתים יש לקרוא את האמור בתורה בעין מוסרית; לעתים אנו למדים כי מה שהיה מוסרי בתקופת המקרא אינו מוסרי היום, כי המוסר האנושי גם מתפתח ועולה, ועוד ועוד.איני יודע להסביר את ההריגה במחנה השבויים. התורה מנמקת את ההריגה הזו בכך שהם היו המכשול הגדול של האומה, ובשל כך – אלה שעשו זאת דינם מוות, לפי אורחות המלחמה שהיו נהוגות אז. המיוחד הוא שלמרות שזו הייתה הסביבה המוסרית המקובלת – עם ישראל פעל שני צעדים מעל המוסר המקובל אז, ולא הרג את כולם, אלא בחן אחת אחת האם היא הייתה מכשול אם לאוו. לדידי הפרשה מלמדת דווקא שחובתו הגדולה של עם ישראל הוא להתייצב שני צעדים קדימה לפני המוסר המקובל בעולם, מכוח אמונתו בריבונו של עולם, שהוא מקור הצדק והמוסר.השאלות על מצוות חקלאיות שהן לא רלוונטיות להיום אכן מאוד מעסיקות אותנו היום, ואנחנו לא יודעים עד תום מה התשובה לשאלה זו. אנחנו מחפשים. זה כמובן לא קשור למוסר, אלא לנושאים אחרים, אולם זו אכן שאלה מטרידה מאוד. אשמח אם תקראו את: https://musaf-shabbat.com/2014/01/03/%D7%97%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A9-%D7%94%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%94-%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%9A-%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%91%D7%9C-%D7%A9%D7%A8%D7%9C%D7%95/ ולגבי הקורבנות, בדיוק היום העליתי דברים על כך לפייסבוק: https://www.facebook.com/RabbiCherlow/photos/a.299104153484393.71541.223200974408045/1485364481525015/?type=3 כל טוב ויישר כוח "