חיפוש

הרב יובל שרלו 09.04.18

שאלה

"שלום כבוד הרב. נתקלתי בשו""ת שלך על מטוטלת. היום יצא לי שמישהי תשאל שאלות במטוטלת עליי ועל בן זוג שהיה לי.. אני דתייה לאומית וגם מי שעשתה לי עם המטוטלת דתייה לאומית ומדריכה בוגרת באולפנא שלי. היא לא בדיוק שאלה שאלות על העתיד אבל היא שאלה שאלות כמו: ""האם מה שקרה נכון בשבילי?"" ""האם הוא הזיווג שלי לעכשיו או לאחר כך"" ""האם נכון בשבילי להמשיך הלאה.."" וכו.
רציתי לדעת אם זה נחשב לאסור ובנוסף האם יש להאמין לזה.
התשובות שיצאו אמרו שהוא לא בשבילי והיינו יחד שלוש שנים וחשבנו על חתונה. אני לא יודעת מה יהיה ואם נחזור ואני סומכת על הקב""ה אך בכל זאת המקרה מטריד אותי ואני לא יודעת אם להאמין למה ש""נאמר"" או לא. אם כל מה שקרה אסור אשמח לדעת איך לטהר את המחשבה שלי ולכפר על החטא. בתודה."

תשובה

שלום וברכהקשה לי לענות על שאלתך, לאור העובדה שכדי לענות עליה אני צריך להכיר טוב יותר את העובדות. לא למדתי על המטוטלת, לא ראיתי אותה בפעולה, לא ביררתי את הרציונל העומד מאחוריה וכדו׳. החזון אי״ש כבר כתב שהפעולה הראשונה שרב צריך לעשות בבואו לפסוק הלכה היא להכיר את המציאות כראוי, ובלי לנתח את המציאות וללמוד אותה - הוא לא יכול לומר דבר מה משמעותי. לכן, הדברים שאכתוב אינם תשובה הלכתית ראויה אלא כיווני מחשבה.ראשית, אסביר את הדיון ההלכתי העקרוני שהשיטה הזו, כמו אחרות, מעלה. מבחינה הלכתית, קיים איסור לפנות לכוחות שונים כדי לקבל הכרעות. האיסור הזה כלול באיסור ניחוש, והאיסורים הדומים לו הם איסורי בעל אוב יידעוני וכדו׳. המכנה המשותף של כל האיסורים האלה הוא פנייה אל כוחות שונים, המרחיקים את האדם מהאמונה היסודית הפשוטה שהנהגת העולם אינה תלויה בכוחות אלא בריבונו של עולם. הרמב״ן קישר את האיסורים האלה עם איסורי כלאיים, על אף שבמבט ראשון נראה שאין שום קשר בין הדברים. הוא לימד שהמכנה המשותף בין איסורי כלאיים לאיסורי כשפים למיניהם הוא הסטייה מהקשר הפשוט והישיר עם הקב״ה אל עבר כוחות אחרים או יצירות אחרות, הפוגעות בקשר הישיר הזה.אלא שכמובן הרמב״ן לא אסר על המדע, למשל - על קבלת הכרעות לאור הגנטיקה, או לאור בדיקות רפואיות אחרות. לפיכך, עולה השאלה המסובכת מבחינה הלכתית והיא היכן עובר קו הגבול בין פניה לכוחות אסורים, ובין ניצול שיטות מדעיות כדי לעבור תהליכי ריפוי או ככלים לקבלת החלטות. אחד הכלים המקובלים הוא השימוש במילה ״מדע״ בהוראה של היכולת לשוב פעם אחר פעם לאותה טכניקה וראיית התוצאות באופן עקבי ושיטתי. ברם, תשובה זו אינה טובה דיה למקרים רבים, שכן לעתים מזומנות עצם השאלה העובדתית תלויה בנקודת המבט. לדוגמה בנושא שלך: האם יש לנו דרך לבחון האם ה״מטוטלת״ היא כלי מדעי, שכן היא מצליחה פעם אחר פעם לסייע בקבלת ההחלטות הנכונות, או שכלל אין כלי מדעי המאפשר זאת, שכן לא ניתן לבחון האם את באמת ״מתאימה״ לבן הזוג שלך וכדו׳. כאמור, לצורך כך גם צריך להכיר את העובדות (ואני לא מכיר אותן), אך יכול להיות שגם הכרת ה״עובדות״ לא תעזור כלל וכלל בהקשר זה, כי הדבר תלוי מראש בצורה שאדם מתבונן על העובדות. כיוון שאנחנו נמצאים בספק גדול ביחס למטוטלת זו - אני מציע בעמדת ספק זו להתעלם ממנה לחלוטין, וזאת משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שיש אפשרות (לא וודאות) גדולה שמדובר בטכניקה שאינה ראויה דיה כדי להוות בסיס לאבחון האם מישהו הוא כן בשבילך או לא בשבילך, והאם הזיווג שלך הוא לעכשיו או לאחר מכן וכדו׳. כשלא יודעים בוודאות שאלו הכלים - לא משתמשים בהם. זו נראית לי ההתנהגות היותר פשוטה והיותר ראויה.הסיבה השניה היא הצורך לשנות בכלל את הגישה לשאלה ״מתאים לי״ או ״הזיווג שלי״ וכדו׳. עיקר השאלה הזו כלל אינו תלוי בעמדה מקדמית כלשהי, אלא בנכונות של בני הזוג לעבוד קשה, להתקשר האחד בשני, לחפש את הטוב שבכל אחד, להיפתח, למצוא את החן של השני וכדו׳. במקום להשקיע מאמץ גדול בחיפוש ה״זיווג הראוי״ טוב יהיה אם תשקיעי את עיקר מאמצייך בשאלה כיצד לבנות עם מי שאת רוצה לחיות עימו את החיים הטובים ביותר והראויים ביותר, ולא תפני אל טכניקות שטוענות דבר מה ביחס לזיווג ראוי. ובכלל, ניסיון החיים שלי מרחיק אותי מאוד מכל ה״יודעים״ למינהם - אלה היודעים בעזרת טכניקות שונות איזה עסק מתאים לאדם או לא; איזו פרוצדורה רפואית תצליח ואיזה לא; מי הזיווג שלי מי ומי לא. פגשתי כל כך הרבה מניפולטורים (http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=1129), שחלקם רשעים של ממש, ואני מציע לכל אחד לא למכור את חייו להחלטות של אחרים.כל טוב והרבה שמחה