חיפוש

הרב יובל שרלו 29.06.16

שאלה

שלום הרב!

יצא לי ללמוד את הגמרא בברכות דף כ, שמספרת על דו שיח בין רב פפא לאביי, שם רב פפא שואל מדוע לדורות הקודמים התרחשו ניסים ולהם לא. אביי ענה לו שלדורות הקודמים היתה מסירות נפש לקידוש השם בניגוד אליהם. בתור דוגמא לכך הוא הביא את המקרה הבא:
כי הא דרב אדא בר אהבה חזייה לההיא כותית דהות לבישא כרבלתא בשוקא, סבר דבת ישראל היא, קם קרעיה מינה; אגלאי מילתא דכותית היא, שיימוה בארבע מאה זוזי. אמר לה: מה שמך? אמרה ליה: מתון. אמר לה: מתון מתון ארבע מאה זוזי שויא.

לא הצלחתי להבין מה פה מסירות הנפש שאמורים ללמוד מכאן; אם מדובר במסירות הנפש שלו על צניעות (כשרב אדא בר אהבה חשב שמדובר ביהודיה), זה הסיפור האידיאלי להמחיש מסירות נפש על קידוש השם? עם כל הכבוד לצניעות, האם כך הדרך למסור את הנפש עליה, תוך ביזוי אישה שאינך מכיר והשחתת רכושה? האם העובדה שהיא מתלבשת באופן לא צנוע מתירה לו להזיק אותה?
ומעבר לכך, מה ההגיון בלקרוע ממנה את הבגד אם הוא לא צנוע? להוריד ממנה את הבגד יגרום לה להיות צנועה יותר?
ואם מדובר על העובדה שהוא שילם לה אחר כך, כשגילה שהיא כותית, מה העניין הגדול פה? הוא קרע לה את הבגד והוא משלם לה עליו. זאת מסירות הנפש האידיאלית? לא יכולנו ללמוד על מסירות נפש על קידוש השם מסיפורים קצת יותר משכנעים וקצת פחות תמוהים?

תשובה

"
שלום וברכה
 
יכולת השיפוט של אדם שחי בתקופתנו את הסיפורים של אלפיים שונה קודם סובלת מהעובדה שהרקע הכללי, האווירה הכללית באותה תקופה, אופי רשות הרבים הציבורי, היחסים בין הרבנים ובין העם וכדו׳ - לא ברורים לנו דיים. לפיכך, יכולתנו דלה.
מאידך גיסא, יש לזכור כי דווקא בשל העובדה שיכולתנו דלה אני סובר שמה שאנחנו צריכים לעשות הוא לשאוב מכל סיפור של חכמים את חוט השידרה שבו, המצוי מעבר לשאלת הפרטים, ולהתברך ממנו.
נראה כי יסוד מסירות הנפש היא העובדה שאותו רב היה מוכן לצאת מהבועה בה הוא חי, ולהתמודד על אופי רשות הרבים, על אף שהדבר סיכן אותו, ולא להצטער על כך שהדבר עלה לו בממון רב.
זהו חוט השידרה שיש להתקשר בו בסיפור.
מכאן ואילך, אין בידי להבין עד תום את ההכרעה, לאור השאלות ששאלת.
האמון שלי בחכמים מניח כי היו לו תשובות טובות לשאלות הטובות ששאלתם.
אבל בשל העובדה שאני לא יודע אותן - אני לא לומד מהסיפור הזה לקרוע בגדים של נשים ברחוב וכדו׳.
אלא רק את חוט השידרה.
 
 
כך יש לעשות בכל סיפור. 
 
כל טוב 
"