חיפוש

הרב יובל שרלו 04.07.19

שאלה

"שלום,
אני חוזרת בתשובה וכתבתי לך מספר שאלות בעבר. שאלתי הפעם תהיה טכנית, ובכל זאת אשמח לשאול אותה כאן בפלטפורמה זו, גם כי אני מעריכה את תשובות הרב וגם אתוודה כי אני מרגישה יותר בנוח לשאול בפלטפורמה ""אנונימית"" זו.
אני חוזרת בתשובה במשך שנתיים, לכיוון הדתי לאומי על אף שאיני אוהבת הגדרות. בין עיסוקיי ביום יום אני משלבת לימודי קודש במסגרת בתי מדרש פתוחים למיניהם במרכז הארץ ושם יצא לי להיחשף גם לגמרא, בין היתר. אני כבר יותר מכירה את הגמרא כיום וחשבתי לנסות להתחיל ללמוד איזשהי מסכת לבד ובאופן עצמאי. שאלתי היא, האם תוכל להמליץ לי על מסכת שכדאי לי להתחיל ממנה? בעיקר מבחינת רמת הקושי, כי על אף ההיכרות יש לי פערים רבים לצמצם. אם זה רלוונטי אציין שאני בשנות העשרים לחיי. אשמח גם להמלצה כיצד ללמוד- אצטרך מן הסתם פירושים (מכירה את שטיינזלץ, האם יש משהו מקיף יותר?), והאם יש דרך ללמוד פירוש רש""י מבלי להבין כתב רש""י?
כמו כן אשמח גם לשמוע בערך מהי הדרך הנכונה ללמוד כאשר לומדים לבד (כמה להעמיק בכל סוגיא, ומה נחשב בכלל ""לסיים מסכת""? מהי רמת ההעמקה של תלמיד שמסיים מסכת?)
חשוב לי לציין כי ברור לי שבתור התחלה עדיף ללמוד גמרא בהדרכה, ואני אכן עושה זאת כבר במשך שנה, ועכשיו כשעבר ה""פחד"" הראשוני מהתמודדות עם הגמרא, הייתי שמחה לנסות בעצמי. תודה מראש על התשובה והעצה, ועל הקדשת הזמן."

תשובה

שלום וברכהגם לעולם התשובה.גם לעולם תלמוד התורה.גם לעולם הגמרא.הדרך הטובה ביותר היא בדיוק זו שבחרת בה – לנסות ולראות.מבחינת מהדורות הגמרא – מהדורת הרב שטיינזלץ, שהיא מהדורה מנוקדת, מבוארת, עם הרבה תוספות, ומאירת עיניים – נראית לי הטובה ביותר. זהו פירוש בסיסי ומקיף, וכאמור – יש בו תוספות רבות. כתב רש״י – מתרגלים מהר. אם את חושבת להמשיך לאורך זמן – כדאי לך להתרגל אליו.מסכת – קשה מאוד להכריע, אבל נראה כי הדבר הטוב ביותר הוא להתחיל במסכת הראשונה – ברכות, ואני מציע את הפרקים הרביעי והחמישי כפתיחה. מבחינה מתודית זה נראה הטוב ביותר.לגבי רמת הלימוד – מציע להתחיל בבסיס הטוב והיסודי, והוא לקרוא את הסוגיה, ולהיות מסוגלת לחזור על מהלכיה: מה הייתה נקודת המוצא של הסוגיה, מה היא חיפשה, איזה שאלות הציבה, ומה התשובות שהיא נתנה. זהו הבסיס היסודי, ואם תרצי בהמשך יותר גבוה – אנא שובי.כל טוב ובהצלחה גדולה