חיפוש

הרב יובל שרלו 30.10.16

שאלה

שלום הרב!

אני מתקשה להבין את הקונספט של מדרשי ואגדות חז"ל - אם הם באמת קרו (מה שלא נשמע סביר במיוחד בחלק לא קטן מהם), איך חז"ל ידעו על כך? ואם הם לא באמת קרו - למה לכתוב אותם?
לדוגמא, ניקח את המדרש על דוד המלך שכורה את היסודות לבית המקדש בהר הבית ונובעים שם מים שמאיימים להציף את כל העולם - אם זה אכן קרה, ונניח שחז"ל בחרו לספר את הסיפור מעט בהגזמה, על סמך מה חז"ל יודעים שזה קרה? ואם זה לא באמת קרה, למה לספר אותו?
אם כל העניין הוא ללמד אותנו לקח מוסרי או משהו בסגנון הזה, אפשר היה גם להמציא את הדמויות, ולא לחבר את הסיפורים על דמויות אחרות. במצב הנוכחי, אם נניח שהסיפורים לא באמת קרו, זה נראה לכאורה שחז"ל משקרים לנו חס וחלילה ובודים סיפורים על גדולי האומה וכל זה כדי להמחיש איזה מסר כזה או אחר...

בין כך ובין כך, מה היחס שאמור להיות לנו לסיפורים אלה? לדוגמא, כשאני לומד את סיפור הבריאה, האם הסיפור על הלבנה שטענה שאין שני מלכים מושלים בכתר אחד אמור באמת לבאר לי את פשט הפסוק, או שזה מעין ווארט נחמד שניתן לדייק מהפסוק, אך לא באמת תירוץ אמיתי לקושי העולה מהפסוקים?

תודה רבה!

תשובה

"

שלום וברכה

 

ההיקף העצום של המושג "מדרשי חז"ל" אינו מאפשר התייחסות אחת בלבד לשאלת מגמתם, דבריהם, ההתאמה למה שהתרחש במציאות וכדו'. הרבה יותר סביר לומר שעולמם העשיר של חז"ל כל כך מגוון וכל כך רחב, עד שאנו מוצאים שלעתים זה כך ולעתים זה כך, ולעולם אין אנו יודעים בוודאות למה הם אכן התכוונו. הרמב"ם התווה את הדרך הזו בדבריו הידועים בהקדמה לפרק חלק, אך לא רק הוא עסק בסוגיה זו, כי אם רבים אחרים.

אין לנו אלא להפעיל את יכולת המחשבה שלנו, ולנסות להבין האם מדובר ברעיון או בתיאור מציאות, ולא זו בלבד, אלא גם לייחס חשיבות פחותה יחסית לשאלה ה"מדעית" וחשיבות הרבה יותר גדולה לשאלה הרעיונית.

בדוגמה שנתת, מתוך נקודת המוצא דלעיל נכון יהיה לצאת מנקודת מוצא ראשונית שאין לנו מושג האם לחז"ל הייתה מסורת על דוד המלך שאכן כך אירע, או שהם ביקשו להביע רעיון עמוק בלבד. ברם, כאמור, אין לזה גם חשיבות של ממש, שהלוא בין כך ובין כך הסיפור הזה עוסק ברעיון עמוק מאוד מאוד, ובמבט מיוחד על העולם שיש בו כוחות המבקשים להציף את כל קיומנו, ויש לנו מאבק מתמיד אתם, שזה יסוד הקיום האנושי. ההבעה של רעיון זה דרך סיפור היא הרבה יותר טובה מאשר כתיבת מאמר פילוסופי, ורק כשאנו לומדים את דבריהם כך אנו מסוגלים לפענח את הבשורה הגדולה שבדבריהם.

הדבר הזה נכון גם לגבי האגדה על הלבנה. סביר מאוד להניח שלא היה דו-שיח מילולי בין הקב"ה ובין הלבנה. אולם הרעיון המובע בדרשה הזו עמוק מאוד – כדאי לקרוא את דברי הרב סולובייצי'ק ואת הפענוח שלו לדברי חז"ל בחלק השני של מאמר "איש ההלכה" הקרוי "הכוח היוצר שבו".

 

כל טוב

 

 
"