חיפוש

הרב יובל שרלו 02.12.18

שאלה

"שלום לכב' הרב,

התרשמתי שיש מספר גישות הנוגעות להקמת המקדש בימינו

1. יש להקים את המקדש מיד שנוכל. כרגע יש מניעה (לחצים בינלאומיים,  מלחמה וכיוצ""ב) אבל מדובר במניעה טכנית בלבד שאם היא תוסר יש לבנותו
2. יש להקים את המקדש כאשר יוכשרו הלבבות לכך. בימינו כאשר נראה כי רוב העם לא באמת רוצה מקדש אין להקימו
3. יש להקים את המקדש לאחר שהחברה תעלה ביותר מן הבחינה המוסרית. יש לנו על מה לעבוד אבל כאשר תבנה הקומה הראשונה של החברה נוכל להקימו (אם זו הגישה, מתי נדע שהגענו?)
4. הקמת המקדש היא ארוע ניסי. אסור לנו להקים מקדש. הקב""ה יקימו בעצמו.
5. אנחנו נדרשים לפסיביות מוחלטת בנוגע למקדש. אנחנו לא יודעים מה יהיה ואיך יהיה אבל שיגיע הרגע פשוט נדע ואם לא נדע כנראה שלא הגיעה השעה. בינתיים צריך לקיים את המצוות ולהתפלל

האם אני צודק בהבנת הגישות? האם שכחתי גישה מסויימת?

מהי גישתו של כב' הרב לעניין?

רוב תודות"

תשובה

שלום וברכהמטבע הדברים, יש אין ספור גווני ביניים גם בדרכים שכתבת.אנסה לנסח את מה שאני מאמין בו: המקדש חסר לי מאוד. הוא חסר לי כמקום התגלות ריבונו של עולם, כמקום בו מתקיים הקשר המיוחד שלנו עם הקב״ה, המקום אליו אנו באים בשעה שאנו מבקשים ממנו בתפילתנו (ראה מלכים א פרק ח), המקום בו אנו מקריבים לפניו (תשוקתי אינה נוגעת לקורבנות דווקא, ואיני יודע אם אמצא להם חיבור בעולמי, אך עצם הרצון להביא לפניו ולממש את הכיסופים אליו) וכדו׳.אין לי מושג כיצד יתרחש הדבר, ואין לי גם תוכניות מעשיות כלשהן. לא זו בלבד, אלא שאני סובר שצריך להתחשב גם במניעות השונות - למן המניעה הפנימית הכלל-ישראלית, שרובו המוחלט של עם ישראל אינו מתקשר למקדש וליסודות שבו, ועד המניעות הבינלאומיות והביטחוניות. המקדש אינו נחלה פרטית של הדתיים, אלא מקום כלל-ישראלי, ואיני רוצה בו כבית כנסת משוכלל, אלא כ״עיר שחוברה לה יחדיו״. מה אפוא כן לעשות ? כל מה שאפשר: ליצור את התשתית המוסרית המתחייבת, כפי שכתבו כל נביאי ישראל, ולא רק הם, ״ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה״; ללמוד קודשים, גם כדי לשרטט את משמעות קיומו של מקדש, וגם בשל העובדה שעצם הלימוד מקשר אותנו לרעיון המופלא הזה; לעלות להר - בקדושה, בטהרה, לאור ההלכה, ובצניעות זהירה - כדי להתקשר למקום הזה; ובעיקר - לחפש עוד ועוד דרכים כדי להנכיח את התשוקה לא-לוהים בלב ישראל, מרצון ומבחירה חופשית, כחלק ממימוש דברי ריה״ל שירושלים לא תיבנה עד שיכספו אליה ישראל בתכלית הכוסף. וכל זה, מתוך הכרה שאין לנו מושג מה יתרחש, ומתי וכיצד הוא יופיע. יש לנו מספיק מה לעשות בנתיים. כל טוב