חיפוש

הרב יובל שרלו 16.10.19

שאלה

לרב שרלו השלום והברכה,

נדמה שמשבר האקלים הפך להיות לתופעה אקו-חברתית מוגמרת אשר הולכת ונעשית לאחת הסוגיות המטרידות ביותר את המין האנושי במאה העשרים ואחת. ההתחממות הגלובלית בטווח הארוך והקצר גורמת להכחדתם של בעלי חיים ומיני צמחים, הפשרתם של קרחונים, תכיפות גבוהה יותר של שריפות ובצורות, ותדירות גבוהה יותר של הוריקנים וסופות טרופיות. קונצנזוס מדעי מתגבש וטוען כי אנו הולכים וקרבים לתקופה בה יכולת הקיום שלנו על פני כדור הארץ מוטלת בספק והאמצעים הדרושים לנו בכדי לשרוד יהיו נדירים מאי פעם.

בפתחה של שנה חדשה, הייתי רוצה לשאול כיצד הרב קורא את ההתפתחות ההיסטורית הזאת? איזו קומה רוחנית עלינו לבנות בעקבות העתיד הצפוי לנו ומהן ההזדמנויות הדתיות הגלומות בהתרחשויות אלו?


תודה ושנה טובה,

תשובה

שלום וברכה הלוואי וידעתי.הנושא שאתה דן בו הוא סוגיית קיום העולם כולו, וכתפיי צרות מאוד מכדי להיות מסוגל להתמודד לבדי עם שאלה מעין זו.אני מסכים עם הניתוח שלך, ועל האפשרות שאכן הקיום שלנו בעולם מוטל בספק. אדגיש את המילה ״ספק״, כי אפשר שאלו תנועות היסטוריות כלל עולמיות, הנעות מקצה של הרס לקצה של בניין וכדו׳, ואפשר שיתברר לגמרי אחרת, אולם נראה כי הכיוון אליו אנו צועדים הוא אכן הכחדה עצמית שלנו של העולם.מה מוטל עלינו לעשות ? את המיטב שאנחנו יכולים לעשות, ונראה לי שזה בשני תחומים.ראשון בהם הוא לראות בנו כבעלי צלם אלוהים שקיום העולם הוטל עליו, ועל כן אנחנו מופקדים לעשות את שביכולתנו לקבל על עצמנו, גם אם מדובר בהחלטות קשות. אשמח אם תקרא דברים שכתבתי לאחרונה https://www.makorrishon.co.il/judaism/173921/, שמצטרפים לעיסוק רב שנים בתחומים אלה. חלק מזה הוא הנכונות לקבל החלטות קשות לטווח ארוך, ראה: https://musaf-shabbat.com/2017/02/26/%d7%94%d7%9c%d7%9b%d7%94-%d7%a6%d7%95%d7%a4%d7%94-%d7%a4%d7%a0%d7%99-%d7%a2%d7%aa%d7%99%d7%93-%d7%99%d7%95%d7%91%d7%9c-%d7%a9%d7%a8%d7%9c%d7%95/ והדבר השני הוא להצדיק את הקיום שלנו כל עוד הוא קיים. בסופו של דבר, הקיום הוא בסיס המאפשר לנו לחיות חיים מוסריים יותר, וקדושים יותר, וצודקים יותר וכדו׳, ואנו מופקדים לעשות את שביכולתנו בתחומים המיוחדים האלה. ומעבר לזה, להתמלא ענווה, לצפות את פני הבאות, אפשר שיתבררו לנו מגבלותינו, אפשר שתהיה הופעה אלוהית של ״ובכן תן פחדך״ ונמצא את עצמנו באגודה אחת לעשות רצונו, ואפשרויות רבות רובצות לפתחינו. נפקח אפוא את העיניים, ונראה לאן הדברים עלולים ללכת. כל טוב ומועדים לשמחה --