חיפוש

הרב יובל שרלו 08.01.17

שאלה

"שלום רב לכבוד הרב,
לפני מעט יותר משבוע שאלתי את הרב האם מותר לסוע על אזרחי עם השל""ת בזמן השירות הפעיל.
הרב ענה בשתי שאלות - איך זה אפשרי, ומה הסברות בעד ונגד.
אז קודם כל, אני מבין מניסוח התשובה שהרב עוד לא נזקק לשאלה. מחילה ששכחתי לכתוב זאת בשאלה הראשונית, אבל שמעתי ממישהו שהרב פסק לתלמידיו להיתר והתכוונתי לברר אם דבר זה נכון.
המצב כיום הוא שכשהסדרניק מתחייל, הוא מקבל תעודת של""ת עד סוף השל""ת השני, שאחרי השירות הפעיל. כשתלמיד הישיבה הולך לעמדות הרב-קו, הם שמים לו חינם עד אז. כך יוצא שגם לאחר הגיוס עצמו, כשלוקחים את תעודות השל""ת מהחייל, הרב קו נשאר עם נסיעות בחינם.
הסברא הפשוטה והחזקה נגד היא שהסכם הצבא עם חברות התחבורה הינו שהחיילים מקבלים נסיעות חינם רק כשהם על מדים (לא משנה כרגע למה), ועל אדם הרוצה להנות מן הזולת, לעשות זאת על פי תנאיו של הזולת.
הסברות בעד הינן שמכיוון שבסופו של דבר הצבא מאפשר לך לסוע בחינם, מה זה משנה לחברות התחבורה אם אתה על אזרחי או על מדים. יתרה מזו, העובדה שחברות התחבורה ממשיכות לשים את הנסיעות חינם על הרב-קו כבר כמה מחזורי גיוס מראה שלא מדובר בטעות מקומית אלא בגישה עקרונית. אפשר גם לומר שהצבא נותן לביינישים נסיעות חינם, בלי קשר למצב שירותם.
הסברא נגד כל הדברים האלה היא שבענייני גזל אי אפשר להעלות סברות אלא לנסות לברר. הבעיה היא שבפשטות אין אדם אחד, או גוף מסוים, שאליו צריך לפנות.

תודה רבה, ישי לבנברג"

תשובה

"שלום וברכהאכן זו שאלה שקשה לתת לה תשובה מדויקת.נקודת המוצא של שאלות אלו היא שבדיני ממונות בהם מקבלים דברים - מקבלים דברים לפי הכללים של הנותן.אבל, כפי שכתבת, הנותן עצמו מטעין את ה""רב קו"" עד סוף השל""ת השני; הנותן עצמו מעניק נסיעות חינם גם בשרות הפעיל, אם כי רק ללובשי מדים; וכדו'.על כן, נראה לי כי המדקדק על עצמו בדיני ממונות לא יעשה זאת.אולם קשה לי לומר מבחינה הלכתית שהדבר אסור לחלוטין.כל טוב"