חיפוש

הרב יובל שרלו 26.02.19

שאלה

"א. בספר ירמיהו בפרק כו כתוב: ""אולי ישמעו ...וניחמתי על הרעה..."" (פסוק ג) מזה אני מסיק שאם תאוריטית העם היה חוזר בתשובה ה היה סולח להם ולא מחריב את בית מקדש .
אבל במלכים ב פרק כב כתוב :"" {יט}יַ֠עַן רַךְ־לְבָ֨בְךָ֜ וַתִּכָּנַ֣ע ׀ מִפְּנֵ֣י יְהוָ֗ה בְּֽשָׁמְעֲךָ֡ אֲשֶׁ֣ר דִּבַּרְתִּי֩ עַל־הַמָּק֨וֹם הַזֶּ֜ה וְעַל־יֹשְׁבָ֗יו לִהְי֤וֹת לְשַׁמָּה֙ וְלִקְלָלָ֔ה וַתִּקְרַע֙ אֶת־בְּגָדֶ֔יךָ וַתִּבְכֶּ֖ה לְפָנָ֑י וְגַ֧ם אָנֹכִ֛י שָׁמַ֖עְתִּי נְאֻם־יְהוָֽה"" "" {כ} לָכֵן֩ הִנְנִ֨י אֹֽסִפְךָ֜ עַל־אֲבֹתֶ֗יךָ וְנֶאֱסַפְתָּ֣ אֶל־קִבְרֹתֶיךָ֮ בְּשָׁלוֹם֒ וְלֹא־תִרְאֶ֣ינָה עֵינֶ֔יךָ בְּכֹל֙ הָֽרָעָ֔ה אֲשֶׁר־אֲנִ֥י מֵבִ֖יא עַל־הַמָּק֣וֹם הַזֶּ֑ה וַיָּשִׁ֥יבוּ אֶת־הַמֶּ֖לֶךְ דָּבָֽר׃""
ואני מדיק ממלכים ב שכבר בתקופת יאשיהו (בעקבות חטאות מנשה סבו (ואולי גם אמון )) גם אם המלכים היו חוזרים בתשובה בעקבות חטאות מנשה היה נחרב בית המקדש כמו שחולדה אמרה :"".. לא תראה בעינך...
ב.איך המלכים השפיעו כל כך מהר על העם מבחנה רוחנית כשניה מלך רע / עובד עבודה זרה
ג.הברית החדשה של יאשיהו עם העם וכל והורדה עצומה של העבודה הזרה שהוריד המלך יאשיהו היתה אמורה לשנות לפחות לזמן יותר גדול רוחני .איך שוב אחרי שפרעה נכה רצח את יאשיהו ו יהואחז שגם היה רע ניסה למרוד אם אני לא טועה יהויקים שוב פעם דרדר את העם ברמה של מנשה
ד.דברי הימים משלים או סותר את מלכים לדעתך? זה עניין קונקרטי זה תלוי?"

תשובה

"שלום וברכההשאלה מצוינת.בספרי ""יראה ללבב"" עסקתי בה בהערת שוליים, ואני שולח לך אותה.מטבע הדברים - הם כתובים בקיצור גדול. אם יש צורך בהרחבה - אשמח:""סוגיה בפני עצמה היא השאלה אימתי ננעלו שערי תשובה ולא ניתן היה למנוע את חורבן ירושלים. בדברינו למעלה רמזנו על סתירה בין ספר מלכים הקובע זאת בימי מנשה, ספר מיכה (ראה לעיל את הדיון על פרקים ב-ג בספר מיכה, מעמ' 54 ואילך) שכבר בימי חזקיהו כתב על חורבן, וספר ירמיהו אשר הרבה אחרי ימי מנשה ויאשיהו קורא לתשובה ומבטיח את אפשרות עצירת ההתמוטטות. נראה שהשערים ננעלו בהדרגה, וככל שגבר החטא כן נחתמו אפשרויות שונות. ראה, לדוגמה איכה ד, ח: ""רוח אפינו משיח ד' נלכד בשחיחותם, אשר אמרנו בצלו נחיה בגויים"". מפסוק זה אמנם לא ניתן להכריע באיזה מלך מדובר, ומיהו המכונה משיח ד'. אולם ניתן ללמוד על אפשרויות שונות לעצירת התדרדרות ממלכת יהודה גם בשעה שהיא התרחשה. הפסוק מלמד כי בימי מלך מסוים הייתה התקווה האפשרית ""בצלו נחיה בגויים"", לאמור: לא ניתן לעצור את שלילת העצמאות המוחלטת, אולם אין מדובר בהכרח על חורבן, והייתה קיימת אפשרות של מדינת חסות כדוגמת ימי בית שני. מכאן ניתן ללמוד שהיו רמות ביניים של הצלה ותקווה, ואף הן היו קשורות למהלך של תשובה שלא התרחשה. דברים אלה מבוססים גם על דברי רש""י בפירושו לשיר השירים: ""...ואם תאמר והלא ירמיה עומד ומתנבא בימי יהויקים וצדקיהו שובו אלי ואשובה אליכם ? לא לבטל את הגזירה, אלא להקל הפורענות, ולהכין מלכותם בשובם מן הגולה, לנוטעם מאין נטישה, ולבנותם מאין הורס"" (שיר השירים ה, ו). רש""י מעלה שתי אפשרויות: או שמדובר בהכנת הגאולה או שמדובר בהקלת הפורענות ההווית"".כל טוב ויישר כוח"