חיפוש

הרב יובל שרלו 29.07.19

שאלה

"שלום, אשמח לשאול שאלה בנוגע למפגש בין רווקים שאינה למטרת זוגיות. מן הסתם, החיים מזמנים לא מעט מפגשים מסוג זה במסגרות השונות (צבא, לימודים, עבודה וכו') ואנו כצעירים דתיים מנסים לשמור על ההלכה וגם לכבד את האדם העומד מולנו. רציתי לשאול מה בנוגע לחברים טובים, גבר ואישה, שרוצים להיפגש למטרה שאינה מטרת זוגיות. אין ספק כי יש לכך פרצות רבות, בטח בשלב בחיים בו מחפשים זוגיות אמיתית לטווח רחוק - ופגישות מסוג זה עשויות להיות ""מסוכנות"". עם זאת, אם ""מקפידים"" על כללים מסוימים - כמו למשל פגישה במקום ציבורי, שנערכת לעיתים רחוקות, כשברור לשני הצדדים כשהפגישה היא אפלטונית מבחינת שני הצדדים (למשל חברי ילדות וכו') - האם אין זה אפשרי? האם זה באמת ""מסוכן"" עד כדי כך? ברור כי תמיד יש פרצות, אך האם אין מקום בעולמנו לקשר חברי בין גבר לאישה?
בהקשר הזה, אנו נמצאים גם בעולם טכנולוגי והשמרנים מבינינו שומרים על קשר מדי פעם עם חברי/חברות הילדות מהמין השני בשיחות ברשתות החברתיות, אך נמנעים מפגישה פנים מול פנים. הגיוני שפגישה במציאות הופכת ""אמיתית"" יותר, אבל בכל זאת גם כאן יש פן של חיבור. האם זה עדיף על פגישת פנים מול פנים?
אשמח לשמוע את דעת הרב, ועל אף שברור לי כי זהו נושא מורכב וקשה - הייתי מאוד רוצה לדעת אם יש לנו מקום או דרך לשמור על קשר חברי עם בני המין השני.

תודה רבה."

תשובה

"שלום וברכה שאלה זו היא שאלה הנוגעת להנהגת הדור, והיא רחבה מאוד וכוללת מאוד, ומחייבת דיון ארוך. אענה רק בראשי פרקים, ואם תרצה להרחיב – אשמח.ההנהגה צריכה לנוע בין שני מוקדים – מוקד אחד הוא מוקד הצניעות, הקדושה, הזהירות שלא ליפול, הנהגת ""אל תרבה שיחה עם האישה"" וכדו'; מוקד שני הוא דרך הארץ הטבעית של העולם, והזהירות שלא לייחס לכל מפגש בין המינים משמעות חמורה של עבירה שכן זה עצמו מעצים את הנזק הצניעותי.התנועה בין הקטבים שונה בין חברה לחברה, שונה בין אדם לאדם, ותלויה כמובן גם באלטרנטיבה, ומה עושים במקום (המפגש הזה בוודאי יותר טוב לישיבה בבית ולגלישה למקומות בעייתיים). באופן כללי נראה כי מה שכתבת הוא נכון לאמור: אם מקפידים על כללים מסוימים - כמו למשל פגישה במקום ציבורי, שנערכת לעיתים רחוקות, כשברור לשני הצדדים כשהפגישה היא אפלטונית מבחינת שני הצדדים (למשל חברי ילדות וכו'), שהפגישה היא עניינית ולא קלות ראש ובדיחות הדעת וכדו', ואם היא אכן לא פוגעת בעשייה לקראת הקמת משפחה כראוי – היא אפשרית, והיא תנועה נכונה בין הקטבים. כל טוב"