חיפוש

הרב יובל שרלו 13.12.18

שאלה

היי, הייתי שמחה לשאול מספר שאלות שעלו בראשי:
1. נטלה במקומות ציבוריים- לא פעם אני מוצאת את עצמי נוטלת ידיים במקום ציבורי (כגון תחנת רכבת). במקומות אלו הנטלה (אם קיימת) אז דיי ישנה ומלוכלכת. זה יוצר אצלי תחושה לא נעימה, אני לא מרגישה שאני מטהרת את ידיי לפני האוכל אלא להפך, אני מרגישה שהן אפילו מתלכלכות יותר בשל הלכלוך שנטלה. מה דעת הרב במקרה זה?
כמו כן, אשמח לדעת באותו נושא מה הדין כאשר אין במקום ציבורי נטלה וגם אין ברשותי כלי אחר שיכול לשמש כנטלה... האם אפשר ליטול ידיים ללא נטלה או פשוט להימנע מלאכול לחם?
2. לשון הרע- אני תוהה מה הדין במצב שקרה לי לא פעם ולא פעמיים, כאשר אדם קרוב אליך מרגיש תסכול ופגיעה בעקבות אדם אחר ומדבר בגנותו. במקרים כאלו, לא תמיד יעזור לדבר טוב על אותו אדם, שכן חברי הטוב נפגע ממנו וזה לא יעזור לו. כמו כן, לדבר בגנותו זה לשון הרע, ולא לדבר בכלל זה גם לא בדיוק עוזר לחבר. אני תוהה אם לעיתים, במצב של פגיעות גדולה, על מנת לעודד את החבר ולרומם את מצב רוחו ניתן להקל בנושא?
תודה רבה!

תשובה

"שלום וברכההטוב ביותר הוא שלעולם יהיה לך בתיק הקטן כוס קטנה שלך עצמך, שבה תוכלי ליטול ידיים בשמחה ובטוב לבב, ולא תזדקקי לדברים המרחיקים אותך. אם אין לך כלי כזה – ניתן ליטול על ידי פתיחה של הברז וסגירתו על כל יד, ולהתייחס לזה כאל ""כוח גברא"". אולם – זה פחות מטוב מללכת עם כלי שלך עצמך.החפץ חיים פוסק שאם החבר זקוק לפרוק את אשר עם ליבו – מותר להקשיב לו, בדיוק מהסיבות שכתבת. ברם, את עצמך לא צריכה לקבל את הלשון הרע כעובדה, כי אם כסיפור שמסופר לך, שיכול להיות שהוא כלל לא נכון, והוא כולו נתפש בעיניים הסובייקטיביות של המספר. בכלל צריך להתרגל שכמעט תמיד יש למציאות יותר מצד אחד, ועל ידי כך להימנע מהנזק הגדול של שמיעת לשון הרע, גם במקומות שמותר לעשות זאת. כל טוב"