חיפוש

הרב יובל שרלו 15.05.17

שאלה

שלום לכב' הרב,

1. ביתי (בת 11.5) מאד אוהבת לרקוד (היא לא רקדנית מקצועית או לומדת ריקוד) , האם מותר לה לרקוד בשבת? אם לא מדוע לא, זה חלק משמחת השבת שלה? אם כן, האם אסור יהיה לה לאחר הגעתה לגיל מצוות? (מדובר כמובן בריקוד בבית)

2. קורה לעיתים שאני חוזר מהמשרד אחרי הצהרים ובמיוחד בקיץ אני מאד נהנה להחליף את הנעליים החמות והכבדות לסנדלים ואת החולצה המכופתרת לחולצה קצרה עם צוארון (חולצת פולו).
קורה לעיתים שאני יוצא מהבית ועם ההגעה למועד תפילת ערבית עומדות בפני האפשרויות הבאות:
א. המועדפת עלי - להתפלל מחוץ לבית בסמוך ככל הניתן למועד אבל עם סנדלים וחולצת הפולו
ב. להמתין עד שאשוב הביתה - לנעול מחדש את חולצת השרוולים המכופתרת אך המכובדת יותר ואת הנעליים המכובדות יותר. הבעיה שאני מאד לא אוהב להתפלל ערבית מאוחר בשעות בהן אני עייף
ג. לחשוק שפתיים, לוותר על החלפת הנעליים והחולצה ולהתפלל בסמוך למועד עם החולצה והנעליים הכבדות והחמות יותר
מה האפשרות הנכונה?

3. קראתי במקום כלשהוא כי כדאי מאד לשטוף פרות הדר אחרי קילופם מחשש לתולעים. אני מודע לעצלות הנובעת מכך אבל לאחר ששמעתי על כך הקטנתי באופן משמעותי את אכילת פרות ההדר נוכח הטרחה הנובעת מכך (הברז רחוק מחדרי, הרטיבות של פרות ההדר מצריכה ניגוב וכיוצ"ב) האם ניתן לוותר על אותה שטיפה מסיבה זו?
4. האם ניתן לברך ברכת הריח בהבדלה על שקית תה יבשה?
5. מזלג שסביר מאד להניח שהוא לא כשר נגע בזיתים משומרים בנוזל. הזיתים הועברו לכלי ולאחר מכן הוצאו ממנו. מה דין הכלי (עשוי פלסטיק)? אם הוא אינו כשר איך מכשירים
6. האם מותר לטלטל שעון מעורר בשבת?
7. האם מותר לעשות קול באצבע צרידה בשבת?
8. אני מתקשה מאד ללמוד תורה בערב, מדהים בעיני שכל המרץ שלי ללימוד תורה ביום (ולשמחתי אני די אוהב ללמוד תורה, אולי לא כמו שהייתי רוצה אבל יחסית בסדר) ביום מתפוגג בערב. אני עייף מאד לאחר יום עבודה, ומתקשה להביא את עצמי אפילו ללימוד של 10 דקות, האם יש לכב' הרב עצה בשבילי? אולי כיוון לימוד מסויים?
9. ובאותו עניין, האם יש מניעה ללמוד משהו בין בלילה, שמעתי שלא לומדים שניים מקרא ואחד תרגום, מה עמדת כב' הרב? האם ניתן ללמוד שניים מקרא ואחד תרגום או אסור או אפילו עדיף שלא

רוב תודות

תשובה

"

שלום וברכה

 

שאלת שאלות רבות מאוד. אענה בקיצור, ואם תרצה להרחיב בנקודה מסוימת – אשמח:

ריקוד: מטרת השבת אינה "שמחת השבת", אף ששמחת השבת חשובה מאוד. מטרת השבת היא יום אמונה שהקב"ה ברא עולם, ועל כן אסור לעשות מלאכה בשבת, וחכמים הרחיבו את איסורי מלאכה גם לחששות שמא ייפגע אופיו של היום, או שמא תיעשה מלאכה. בשל כך, אסרו חכמים את הריקוד. כיום מקילים יותר בנושאי ריקוד, כאשר מדובר על ריקודי קודש, או בריקוד לשמחה פשוטה, אבל אם מדובר בריקודים שהם חלק מהתקדמות מקצועית וכדו' – אסור.

תפילה: הדבר שונה מקהילה לקהילה. אצלנו לא נוהגים ללבוש בגדים מיוחדים לתפילה, ועל כן אם התפילה שבה אתה שותף יותר ומתכוון יותר והיא מתאימה לך יותר היא באופן הנוח לך גם מבחינת הביגוד – בקהילות שלנו נהוג אכן לעשות כך.

שטיפת פירות הדר: אין חובה הלכתית לעשות כך, שכן לא אוכלים את הקליפות, אלא מדובר בחשש של הידבקות כנימות לידיים, ומתוך כך חשש לאוכלם. ההלכה אינה מחייבת את השטיפה הזו. ברם, ראוי לעשות אותה כאשר אין היא דורשת מאמץ משמעותי.

ברכה על שקית תה: זה לא בושם, ולא מוגדר כריח טוב, ואין לעשות כך.

מזלג: כיוון שהכל קר ואין שם דבר חריף – לא צריך לעשות דבר, ואפשר לאכול את הכל.

טלטול שעון: לא הבנתי במה מדובר.

קול באצבע צרידה: בשל העובדה שהמשנה אומרת שהיו מכין לפני הכהן הגדול בליל יום הכיפורים באצבע צרדה כדי שלא יירדם – לומדים שההכאה עצמה מותרת. אם היא חלק מיצירת מוזיקה – אסור.

לימוד תורה בערב: זה באמת קשה, ואני לא מכיר פטנטים שמקילים את זה. אבל זה חשוב מאוד, וכדאי להתאמץ, ולפום צערא אגרא. אחד הכלים המסייעים ביותר הוא לכתוב את מה שלומדים, וזה עוזר גם לעירנות וגם לריכוז.

לימוד תורה בלילה: יש אמירות קבליות, אולם מי שאינו נוהג כמנהגי הקבלה, עושה את מה שכתוב בפשוטו של מקרא: "...ודברת בם, בשבתך בביתך ובלכתך בדרך ובשכבך ובקומך".

 

 

כל טוב ויישר כוח

 
 
"