חיפוש

הרב יובל שרלו 29.12.16

שאלה

שלום לכב' הרב,

1. המדרש ואולי גם התורה אינם רואים בחיוב את העובדה כי עשו נשא נשים כנעניות, מה יחס המדרש ליהודה אשר נשא בת איש כנעני? אם יש הבדל מה הסיבה לכך?
מדוע יעקב לא נהג כמנהג אבותיו ודאג שבניו לא ישאו נשים כנעניות?
2. האם יש הסבר לאיזכור דמויות שלכאורה אינן בעלות תפקיד בעלילה, פיכל, שר צבאו של אבימלך וחירה רעהו העדולמי של יהודה
3. מה עמדת הפרשנות לגבי תפקידו של ראובן במכירת יוסף. אם הוא לא היה מעורב (לכאורה ניסה להציל את יוסף) מדוע מדובר על עשרה חוטאים אשר בגינם נענשו לכאורה עשרת הרוגי מלכות
5. ישנן דעות שונות לגבי הסיבה בגינה לא יצר יוסף קשר עם אביו במהלך שהותו במצרים, אשמח אם כב' הרב יוכל להביע את דעתו בעניין
6. ושאלה כללית יותר, שלומדים תורה עולות שאלות ודעות שונות אשר לכאורה מבקרות דמויות שונות ולעיתים מדובר על דמויות מופת, הביקורת נובעת לעיתים מהשערות ומדעות ולא מראיה מוכחת (להבדיל למשל מהאופן בו מרשיעים פושע). כיצד הדבר מותר לאור האיסור לומר ולשמוע לשון הרע. והיכן עומד הגבול, מהו הקו בו צריך לכבות או לצאת מההרצאה או לסגור את הספר

רוב תודות

תשובה

"

שלום וברכה

 

נישואי יהודה: המדרש אכן תמה על כך, ועל כן ביאר כי המינוח "כנעני" בנישואי יהודה הוא אחר:  

ילקוט שמעוני בראשית - פרק לח - רמז קמה: "וירא שם יהודה בת איש כנעני מאי כנעני אילימא כנעני ממש אפשר בא אברהם והזהיר ליצחק בא יצחק והזהיר ליעקב ויהודה אזיל ונסיב אלא בר גבר תגרא כדכתיב כנען בידו וגו'. ואיתימא מהכא כנעניה נכבדי ארץ בת גבר תגרא בוצינא דאתרא". זו אחת ההתייחסויות למעשה יהודה. אפשר כמובן גם לטעון שהמעשה עצמו אכן אינו ראוי, אולם כיוון שצמח ממנו משהו אחר – אין התרכזות במעשה עצמו.

האם יכול היה יעקב למנוע מבניו ? אשמח אם תקרא: https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6071 וזה http://www.929.org.il/page/38/post/1128.

נראה כי יעקב לא היה יכול בשלב הזה לעשות דבר במשפחתו. המעשה המופלא הוא שבסופו של דבר הצליח יעקב אבינו לקשור את כל משפחתו מחדש, ובפרשת ויחי כולם עמדו סביב מיטתו.

 

הזכרת דמויות: חז"ל לימדו דרך הפסוק "ותמנע הייתה פילגש" את העיקרון שאין דבר מיותר בתורה. אולם לא תמיד אנו עצמנו יודעים לחשוף אותו.

על ראובן: הטיעון נגד ראובן הוא שהוא לא הלך עד הסוף ולא עשה מספיק. אפשר לקרוא על כך כאן: https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=7189 וכאןhttps://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=4635 אך בעיקר במדרש הבא:

מדרש רבה רות - פרשה ה פסקה ו

 א"ר יצחק בר מריון בא הכתוב ללמדך שאם אדם עושה מצוה יעשנה בלבב שלם שאלו היה ראובן יודע שהקב"ה מכתיב עליו (בראשית ל"ז) וישמע ראובן ויצילהו מידם בכתפו היה מוליכו אצל אביו ואילו היה יודע אהרן שהקב"ה מכתיב עליו (שמות ד') הנה הוא יוצא לקראתך בתופים ובמחולות היה יוצא לקראתו ואלו היה יודע בעז שהקב"ה מכתיב עליו ויצבט לה קלי ותאכל ותשבע ותותר עגלות מפוטמות היה מאכילה ר' כהן ור' יהושע דסכנין בשם ר' לוי לשעבר היה אדם עושה מצוה והנביא כותבה ועכשיו כשאדם עושה מצוה מי כותבה אליהו כותבה ומלך המשיח והקדוש ב"ה חותם על ידיהם הה"ד (מלאכי ג') אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו וגו':

אי יצירת הקשר: אני לא יודע. יש שני מאמרים חשובים מאוד של הרב יואל בן נון והרב מדן בנושא זה, בגיליון א ו ב של מגדים.

ביקורת על דמויות: הנושא מחייב דיון ארוך ומורכב. אשמח אם תקרא אתhttps://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=4527 כמובן שכל זה חייב להיעשות מתוך יראת שמיים ויראת כבוד גדולי ישראל, כפי שכתבתי שם. אבל זה נושא ארוך, ואם תרצה להרחיב בו – אשמח.

 

כל טוב

"