חיפוש

הרב יובל שרלו 25.05.19

שאלה

"שלום רב,
שכרתי ע""י שליח מלמד בשכר חודשי קבוע בתמורה ללימוד דף יומי (שיעור שעה, חמישה ימים בשבוע).
בתחילה עמדנו בדף יומי, אולם לאחר זמן שעת השיעור לא התאימה למלמד וניסינו לשנות את השעות על מנת שלא להפסיק את הלימוד.
עם הזמן זמן השיעור החל להתקצר משעה לחמישים דקות ועכשיו ירד לארבעים דקות לערך. כך שבפועל לא מצליחים ללמוד דף יומי אלא עמוד.
שאלתי היא:
א. האם עליי למחול על שכרו ולהמשיך את הלימוד למרות שלא מסיימים דף. (בפועל התשלום עולה כפול שכן מה שהיינו אמורים ללמוד בחודש לומדים בחודשיים(.
ב. האם להפסיק את הלימוד בבית מדרש זה ולשכור מלמד אחר שילמד בבית מדרש אחר.
ג. האם להשאיר את השיעור ולקצץ בשכרו של המלמד (לשיעור מגיעים בעלי בתים ונראה ברוך השם שהשיעור קיבל קביעות. סיימנו מסכת ברכות ועכשיו מסיימים מסכת שבת).
תודה וסליחה על הטרחה.
"

תשובה

"שלום וברכהראשית, יישר כוח על עצם שכירת מלמד, ועל קיום דברי חז""ל החשובים כל כך בדבר קביעות עתים לתורה.לא ניתן לפסוק בדיני ממונות בלי לשמוע את שני הצדדים.אך אם הסיפור הוא כפי שאתה מספר, ואין מחלוקת בעובדות – לא מוטלת עליך חובה להמשיך עם אותו מלמד, ואתה יכול להפסיק את הקשר ביניכם, ולמצוא מישהו אחר. הדבר נובע הן מדיני שכירות, שהלוא מותר להפסיק שכירות, ועל אחת כמה וכמה אם תנאי השכירות השתנו בגלל במלמד, אך גם דינים מיוחדים לתלמוד תורה.איני יודע לייעץ לך אם כדאי לעבור בית מדרש וכדו'. אין אדם לומד אלא ממקום שלבו חפץ, ולכן נכון שתמצא את המקום בו אתה חש שדרכו הוא החפץ שלך ללמוד תורה.אם יש קביעות של תלמוד תורה, והדבר עלול להביא להתמוטטות של השתתפות בעלי בתים בתלמוד תורה – זה שיקול חשוב מאוד, שאינו מחייב אותך מבחינה ממונית (כאמור בסעיף א), אך מאוד חבל להפסיק תלמוד תורה של רבים, ואפשר שאז יהיה נכון שלא לעשות שינויים, אלא אם בטוחים שהם לטובה. כל טוב ויישר כוח"