חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי חבר שהינו סטודנט באוניברסיטה גדולה בארץ. האוניברסיטה מיטיבה עם האוכלוסייה הדתית וכחלק מזה מציעה שתי תוכניות של סיוע: הראשונה היא החלפת נקודות זכות על לימודים כלליים בלימוד תורה בבית המדרש של האוניברסיטה. השנייה היא אף מתן מלגה כספית עבור לימוד תורה בבית המדרש. בלימוד משותף של דברי הרמב"ם והרשב"ץ בנושא ניסינו להבין האם הדבר מותר וראוי. ראשית, כסטודנט שמחויב בלימודים כלליים מסויימים ומחליף אותם בלימוד תורה, הוא מניח את לימוד התורה באותה מערכת חליפין של קורסים כלליים ועלול להביא להפחתה בכבוד תורה (שעת לימוד תורה בשבוע = שעה של לימוד מוזיקה בתרבות ההליניסטית, לשם הדוגמה). שנית, ההיתר שמביא הרשב"ץ לקבלת כסף על לימוד תורה נובע דווקא מהאדרת כבוד התורה, שלא יווצר מצב בו תלמיד חכם ניאלץ לחזר על הפתחים, או בפרפראזה מודרנית - שגדול התורה יחשב במבט הכלכלי העכשווי כפחות ממנכ"ל חברת ההייטק שמרוויח יותר ממנו, אולם כסטודנט פשוט באוניברסיטה לא בטוח שכבוד התורה יפגע מכך. מן הצד השני, אם הסטודנט לא ישתמש באפשרויות הנ"ל, הוא ייאלץ להשקיע שעות שבועיות בלימוד המקצועות הכלליים או בעבודה סתמית, והשעות הפנויות שלו, שגם כך מועטות, יפחתו אף יותר, והזמן שהוא יכול להשקיע בלימוד תורה יפחת גם הוא. לצערינו המקורות שראינו שדנים בנושא מתייחסים דווקא על האדם שלומד תורה בצורה בלעדית, ולא על האדם "המזגזג", האם הרב יוכל לסייע לנו?

תשובה

שלום וברכה


יישר כוח גדול על הרצון לנהוג כשורה בענייני ממונות. זה יסוד התורה.

נראה כי התשובה עולה ממש מתוך שאלתכם, ואתם מוכיחים ששאלת חכם היא הרבה יותר מחצי תשובה.

במקום בו "מוכרים" תלמוד תורה בכסף – ראויים מאוד דברי הרמב"ם;

במקום בו הכסף מאפשר את תלמוד התורה שלא היה יכול להתקיים בלעדיו – ונראה כי זה המצב בו אתם נמצאים – זו זכות גדולה הן של הנותנים והן של הנענים להשתחרר כדי ללמוד תורה.


כל טוב וגמר חתימה טובה