חיפוש

הרב יובל שרלו 31.05.18

שאלה

"שלום,
רציתי לדעת מה דעת הרב בנושא המאמר האחרון שפרסם הרב שלום צדיק.
במאמר זה, הרב שלום צדיק טוען שהרמב""ם בעצם מאמין באלוהי אריסטו- הסיבה הראשונה, אל שהוא טרנסצנדנטי לעולם, ולמעשה כשהרמב""ם כותב את משנה תורה הוא רק ""משחק את המשחק"" על מנת להישאר בתוך הקונצנזוס היהודי. למעשה כך הוא טוען שאפשר לנתק בין עולם האמונה להלכה ואפשר מבחינה אמונית להאמין ולכפור בכל דבר אפשרי (לדוג'- לכפור בנבואה, סגולת ישראל,ואפילו קיומו של האל -למעשה לערער על אבני יסוד בתפיסה היהודית הרווחת, ובכללי על תפיסה דתית שמאמינה בקיום האל).דבר זה נשמע בעיני מאוד תמוהה- במיוחד ביחס לעובדה שיהדות נתפסת בעיקרה ככפירה בעבודה זרה (שכל הכופר בעבודה זרה נקרא 'יהודי'-מסכת מגילה)-ולכן כן אפשר למצוא בה קווי מתאר כללים בנושא האמונה ותפיסת האל. לכן,שאלתי היא- האם אתה חושב שבאמת אפשר לנתק בין האמונה להלכה ולטעון שכל דעה ותפיסה היא בסדר כל עוד האדם מקיים את ההלכה? האם אין ליהדות דעה משל עצמה על דברים מסוימים, או שהכל תלוי ומשתנה בין הוגי דעות יהודים שונים לאורך הדורות. סליחה על אריכות השאלה והזמן שהרב צריך לבזבז מזמנו ע""מ לענות לי. תודה על ההתייחסות."

תשובה

שלום וברכהעל אף שקצת נכנסתי מעט ללמוד את המחלוקת הגדולה שהתרחשה בישיבת עתניאל סביב דבריו, אני לא מכיר את עמדותיו של הרב צדיק טוב מספיק. איני בטוח שהוא היה החותם על הסיכום שלך לעמדותיו. על כן, אני עונה לשאלה זו לא בהקשר שלו, אלא בהקשר של הדרך בה אתה הצגת את הדברים.א. נקודת המוצא שלי, ביחס לכל אדם ובוודאי שלגדולי תלמידי החכמים, היא שיש להתייחס אל דבריהם כדברים שהם כתבו ברצינות ולכתחילה. איני כופר באפשרות שלעיתים נדירות הם ״עשו הצגה״, אבל המוציא מחזקתם עליו הראיה, ולא ראיתי בדבריו ראיה מספיק חזקה לטיעון מופלג זה.ב. אינני מבין כיצד ניתן לטעון לניתוק מוחלט בין עולם האמונה ובין עולם המחשבה. שתי הדיברות הראשונות הן מקור הסמכות, והן החשובות ביותר, כשאדם מקיים את המצוות בלי קבלת עול מלכות שמיים עליו - אין לקיום שלו משמעות דתית (חברתית ותרבותית - זה סיפור אחר). על כך כתבתי פעמים רבות, ואיני מבין אפוא כיצד ניתן לטעון דבר כזה. ג. גם אני סובר שעיקרי האמונה המוסכמים על כולם הם מצומצמים מאוד, וניתן למצות אותם ב: מציאות ה׳, תורה מן השמיים והגמול, כפי שעשו חלק מהראשונים, ולמעשה גם את שלוש עשרה עיקרי אמונה של הרמב״ם ניתן למיין ולקצר לשלוש אלה. כמו נושאים רבים, גם בהלכה, בוודאי שבמשך הדורות היו שחלקו על אלה, אולם הם היו מועטים מאוד מאוד, והזרם המרכזי של היהדות התייצב סביב שלוש עקרונות אלה. ד. מעבר לכך, בשל חמקמקות האפשרות להגדיר במדויק עניינים אלוהיים - גם אני מתרחק מדיונים מופשטים ביחס לאלוהים, ומייחס להם (לדיונים, לא ח״ו לקב״ה) חשיבות מועטה מאוד. לכן, אני מציע לא לייחס לדיונים אלה חשיבות עילאית, אולם עצם העיקרון של האמונה בשלוש עיקרים אלה הוא חיוני ומהותי.כל טוב