חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום, הגעתי אלייך דרך הרופא נשים שלי. אני מנסה להיכנס להריון ומתקשה עקב ימי מחזור ארוכים. הבנתי מהרופא שישנו מושג שנקרא עקרות הלכתית וניתן לקצר ימי נידה בתקופה בה מנסים להיכנס להריון. אשמח לעזרתך בנושא ואם צריך לקבוע פגישה אז כמובן שאגיע לאן שצריך. תודה רבה מראש וערב נעים.

תשובה

שלום וברכה

ראשית, אני מאחל ומברך כי תזכו בפרי בטן במהרה.

אני מדגיש כי העמדה שאני מייצג אינה מקובלת על רבנים רבים, ואף על פי כן אני משוכנע בה מבחינה הלכתית, תמה על דחייתה, ומאמין כי כמו בהרבה נושאים אחרים – הרבה מאוד רבנים מאמצים ויאמצו את העמדה הזו.


א.      שבעה נקיים הם גזירה חמורה מאוד, שיש לשמור עליה בצורה יותר חמורה מגזירות דרבנן אחרות. המקבילה שלה היא ההתייחסות לבשר עוף כאל בשר בקר, ללא קולות, על אף שבשר עוף בחלב הוא איסור דרבנן.

ב.       במקביל, הריון ולידה הם מהנושאים הקריטיים ביותר בחיי זוג, הן מצד המצווה, אך גם עוד לפניה: "והיו לבשר אחד" הוא מהות הנישואין, ובלעדיהם אין הזוגיות ממומשת.

ג.        על כן, בהתנגשות בין השניים יש צורך בראש ובראשונה לנסות ולקיים את שניהם, וזאת בדרכים שונות: הן בקולות שטחיות יחסיות בהלכה (כמו להתחיל לספור לפני שעוברים חמשה ימים שלפני שבעה נקיים), והן בדרכים רפואיות: השפעה הורמונלית על הביוץ וכדו'.

ד.       רק כשזה לא הולך, יש להתיר את שבעה הנקיים ולשמור את דין הדאורייתא, אך זאת אך ורק בכל בתנאים הבאים:

  1. לשם שמיים וברצון להגיע להריון.
  2. רק כשאין דרך אחרת סבירה להיכנס להריון.
  3. לצורך הריון בלבד, ובני הזוג מקבלים על עצמם באופן מוחלט לא להתקרב אפילו למדרון החלקלק, ולא לעשות שום קולות נוספות בשבעה נקיים, זולת הצורך להיכנס להריון.
  4. יש הנוהגים, אם כי אני לא תומך בזה, כי האישה תטבול שוב לאחר גמר דין הדרבנן.

ה.      כשאלו התנאים אני מתיר לצורך כניסה להריון לעקוף את דין שבעה נקיים באותם מחזורים שזה רלוונטי.


כל טוב ושמחונו בשמחות