רבקה אימנו - חסד, זוגיות ובניין האומה
שתי תנועות הובילו לבחירת רבקה כראויה להינשא ליצחק אבינו. כיצד נתרגם את הסיפור הזה לימינו ? מה ניתן ללמוד על הנישואין, הזוגיות, והליכה בדרכי אבות לאור סיפור המסעיר הזה ?
הרב יובל שרלו 29.10.23
שתי תנועות הובילו לבחירה רבקה כראויה להינשא ליצחק אבינו. ראשונה בהן היא בקשת אברהם אבינו מעבדו, שילך לארץ מולדתו, ויקח אשה לבנו משם. הסיבה שאברהם אבינו ע"ה מציין היא שאין הוא מסכים לכך שבנו יינשא לכנענית מבנות הארץ, והוא צריך להקים עם ביתו עם המשך משפחת "שם" בני נוח. שניה בהן היא מעשיה של רבקה עצמה: הנכונות שלה להכיר בכך שהעבד אינו יכול (כנראה לאור מנהגי המקום) לשאוב מים תוך כדי התערבות עם בנות העיר היוצאות לשאוב מים; הנכונות שלה להתמסר לפתרון הבעיה, ולשאוב גם לעבד וגם לכל גמליו; הנכונות שלה להציע את בית משפחה לאירוחו של העבד. כל אלה מלמדים על התכונות המופלאות של אשת החסד.
כיצד נתרגם את הסיפור הזה לימינו ? מה ניתן ללמוד על הנישואין, הזוגיות, והליכה בדרכי אבות לאור סיפור המסעיר הזה ? נראה כי אף אנו יכולים ללמוד ממנו על שתי תנועות המרכיבות ביחד את הזוגיות. מחד גיסא, תחומים אובייקטיביים, שאינם תלויים באופיים של בני הזוג, כגון: החובה להינשא רק למי שהוא או היא חלק מעם ישראל ואיסור נישואים מחוץ לעם ישראל; הבחינה האובייקטיבית, שחשוב להדגיש שהיא מוגבלת ביכולתה, אך גם היא חשובה, בתפישות חיים בסיסיות משותפות, ברקע מאפשר זוגיות טובה, וכדו'. מאידך גיסא, אנו למדים מסיפור זה כי אחד היסודות המהותיים ביותר בין לזוגיות ובין לבניין האומה הוא המידות הטובות, החסד, ההיפתחות, הרגישות למצוקה של השני, היכולת להאזין להקשיב ולהתמסר, והיכולת לפתוח את הבית – לא רק את זה הפיזי כי אם גם את זה הקיומי והנפשי.
רבים טוענים כי אחת התכונות הישראליות ביותר היא הסרוב להיות "פרייאר". במסגרת זו, הגבול בין עשיית חסד, רגישות לזולת, הסכמה לגאול אותו ממצוקתו נמצאת על גבול דק מאוד. לעתים היא אכן מעשה שנכנע לניצול, וגם ההלכה קבעה "עזוב תעזוב – עימו", ובשעה שהוא מסרב לעשות את מה שהוא יכול לעשות – לא מוטלת עלינו חובת סיוע. זה נכון גם במישור הפרטי, וגם במישורים של התנהלות ציבורית וכלכלת מדינה. ברם, בד בבד אנו צריכים להתמלא מהבשורה של רבקה אמנו: עשיית חסד ושותפות במצוקה, בין כאשר מדובר בתחומים אישיים, ובין כשמדובר במדינה העושה חסד עם מי שאינו מסוגל – היא מהיסודות העמוקים ביותר של הקיום האנושי, הסולידריות, והליכה בדרכיו של הקב"ה.
ובימים אלו, כאשר פורץ לנגד עינינו מופע מופלא של סיוע, חסד, תמיכה ונכונות להתאמץ למען השני – אנו יכולים לחבור לעומק לדמותה של רבקה אמנו, להתנער מהפחד ומנושאים תדמיתיים, ולקבל על עצמנו כי הרוח הגדולה הזו תמשיך להנחות אותנו ולאמץ את דרכנו, כדי שאכן נעשה חסד האחד עם השני, ונשמח ביחד עם כל המעשים הטובים המתחוללים במציאות.