על ברכת האבלים, השוואתה לברכת חתנים ועל שתיית יין בבית האבל
שיטת רבי יוחנן בהבנת מחלוקתם של רבן גמליאל ורבי יהושע
הגמרא במסכת כתובות ז: עוסקת במקור החיוב למניין ברכת חתנים. ברכת חתנים היא שבע הברכות שאנו נוהגים לברך בשעת החופה, כפי שמסבירה הגמרא בדף ח. תחילה נעבור על השקלא וטריא בסוגיה, ובהמשך ניכנס לעומקם של דברים.
במסכת כתובות תיקנו חז"ל תקנות ליום החתונה. מה חז"ל רצו ללמד אותנו על היום המשמעותי הזה? האם הם ניסו להנחות את החתן והכלה בתחילת דרכם? מה המגמות שלהם ביום החתונה, ומה הם היו אומרים על החתונה המודרנית? דרך העיון בתקנות חז"ל בתחילת מסכת כתובות ננסה לראות מה הם הנחו אותנו, במה הם חידשו בתקופתם, ואם היום אנחנו עורכים חתונות בהקשבה למגמותיהם.
המאמר לא יעסוק בשאלה "כיצד מתבצע גיור הקטנים", אלא בשאלה מדוע להשתמש בו, כלומר מהיכן נובעת המוטיבציה של חז"ל לגייר קטנים. מטרת המאמר לגלות את תפיסות העומק מאחורי המנגנונים ההלכתיים של הגיור.
כמעט כל הטעמים לתקנה זו התבטלו, ולכן תקנה זו התבטלה. מנגד בימינו אנו מקיימים כמה וכמה תקנות חכמים שאף שטעמן בטל הן לא התבטלו. במאמר זה ארצה לברר את תוקפן של תקנות חכמים וגזירותיהם, מתי אפשר לבטלם ומתי אי אפשר.
"מאמר זה אפוא אינו הצעה נוספת לסידור השיטות בסוגיה. אני מתכוון להתבונן בסוגיה זו "מלמעלה", ולעסוק באופק שסוגיה זו מאפשרת. בדרכה של תורת ארץ ישראל הצומחת מתוך פרטי הסוגיה, אראה שאפילו סוגיה משפטית זו חושפת עולם רוחני רחב אופק, וזאת עוד לפני הכניסה לתורת הסוד המאפשרת להוביל את הסוגיה לגובהי שמים. יסודות רבים מהלימוד של בית המדרש נמצאים בסוגיה זו, והמטרה היא אפוא לעסוק ביסודות אלו ובמרחב הגדול שהם יוצרים."
בירור יסודות חזקת הגוף וחזקת הדין