ליקוטי מוהר"ן | תורה א' - חלק ד'
שיעור רביעי ואחרון של תורה א' בליקוטי מוהר"ן קמא.
הרב איתמר אלדר 26.10.20
צפו בשיעור
סיכום השיעור מאת יהונתן יפרח:
בשביל שדברים ישמעו צריך נחת, "דברי חכמים בנחת נשמעים". שזה נשיאת חן במובן המלא שלה, צריך לפעול בחן, חן זה חיות וחיבור. למשל תפילה ללא חן, ללא חיות, לא משפיעה ומשאירה חותם על הנפש של האדם.
הרמב"ם מגדיר את המונח למצוא חן בצורה קצת אחרת, הרמב"ם אומר שלמצוא חן זה לדעת את ה', לא מי שמתפלל וצם. הרמב"ם אומר הפוך מרבי נחמן יחסית, הוא אומר שרק מי שיודע את התורה ואת הקבלה ופיזיקה וכו וכו.. אבל רבי נחמן אומר שצריך את החיבור לה' צריך את החיות. הבעל שם טוב מוסיף גם שצריך לדבר דיבור מחובר, זה בעצם להצליח לחבר כל דבר שאני עושה ולומד לה'.
"ותהי אסתר נושאת חן בעיני רואיה" מה גרם לאסתר לשאת חן בעיני כל מי שראה אותה? רבי נחמן אומר שמה שגורם לזה, זה שכל אחד הצליח לחשוב שהיא חלק מהעם שלו, הגמרא אומר על זה "לכל אחד נראית לו כאומתו". רבי נחמן אומר שזה בגלל שכאשר היא דיברה עם כל אחד הוא היה בטוח שהיא שייכת לו, ועסוקה רק בו, היא הראתה להם שהיא רק איתו. כמו הסיפור של רבי אריה לוין על ניחום אבלים. ועוד פעם רבי נחמן מוכיח כאן שחן זה חיבור.
ולכן, הדרך להגיע למצב שבו אני מוצא חן בעיני ה', צריך להראות לה' בתפילה ובלימוד שזה הדבר היחיד שחשוב לך באותו הזמן, לא להסתכל כל הזמן בשעון ולהיות לחוץ. להראות שזה הדבר היחיד שחשוב לך באותו רגע. לא משנה מה אתה יודע או מה אתה לא יודע, העניין זה רק החיבור. הרעיון הזה תקף גם למציאת חן בעיני כל אדם, כשמדברים עם אדם אחר צריך להראות לו שכל מה שחשוב לך באותה השיחה זה הוא וזהו.
רבי נחמן אומר שליעקב אבינו היה את החן, דווקא הוא הצליח להסתכל בשכל של כל דבר בגלל שיעקב היה "איש תם יושב אהלים", והוא גם העביר את הברכה הזאת ליוסף כמו שכתוב "אלהים יחנך בני". הדרך להגיע לזה היא דרך תמימות ופשיטות לירא את ה' ולשמור את מצוותיו. עפ"י רבי נחמן אחרי שנים של חקירה בקהלת, שלמה המלך הבין שהדרך להגיע לאמונה היא לא דרך חקירות ופילוסופיה, אלא דרך תמימות ופשטות, שהיא מתאימה גם לכל אדם