חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום. יש לי קורס דיגיטלי שאותו אני מפרסמת בעזרת קמפיין פרסום בפייסבוק, בתשלום. ניסיתי לכבות את הקמפיין כל שבת, אבל זה הורס את התוצאות של הקמפיין, כי פייסבוק מפרשים את הכיבוי שלו כהצהרה על כך שהקמפיין לא עובד טוב. ואז בפעם הבאה שמדליקים אותו - הם מפעילים אותו בצורה אחרת. כרגע כבר חודש וחצי אני לא מצליחה לפרסם את הקורס שלי, כי אני לא מצליחה לשחזר את הקמפיין המוצלח שהיה לפני שכיביתי אותו. התייעצתי עם מומחית פרסום בפייסבוק, היא אישרה שאכן כיבוי הקמפיין הורס אותו, ושזה דבר ידוע שבקמפיין מהסוג הזה אסור לעשות שום שינוי - לא כל שכן לכבות. היא סיפרה שהיא עובדת עם הרבה אנשים דתיים וחרדים, ושהם קיבלו היתר להשאיר את הקמפיין פועל בשבת, תוך התחשבות בתנאים הבאים: 1. הקמפיין לא מתוחזק בשבת. כלומר אף אחד מאנשי הצוות שמתפעלים אותו לא נוגע בו בשבת. 2. האתר שאליו מפנה הפרסומת סגור בשבת ולא מאפשר הרשמה. (הפרסומת מזמינה אנשים להכנס לאתר ולהירשם להרצאה) האם בתנאים כאלה מותר להשאיר את הקמפיין באוויר בשבת? (בעצם, מדובר כאן בשאלה של להיות או לחדול מבחינת העסק שלי, כי פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה והיעילה יותר מבחינה פרסומית, והדרך הכי טובה ויעילה להביא לקוחות היא משם). בברכה.

תשובה

שלום וברכה


יישר כוח על השאלה ועל הרצון לנהוג נכון.

שאלת הפעלת אתרים בשבת באינטרנט היא אחת השאלות המלוות אותנו למעשה מיום הופעת רשת האינטרנט.

יש על כך דעות שונות, וכמובן - כל מקרה שונה מהשני גם במישור העובדתי.

נראה כי אם מתקיימים שני התנאים האלה - ללא תחזוקה וללא אפשרות להירשם לאתר בשבת - אין חובה לכבות את הפרסומת.


כל טוב ובהצלחה