המשך דברי הווידוי ש"לעולם איני שב לחטא זה"
חיפוש
שאלה
שלום לכב' הרב, שאלתי את כב' הרב שאלה, מצ"ב השאלה ותשובתו להלן שאלת המשך שלום לכב' הרב, שאלתי שאלה דומה בעבר, אבל אני לא חושב שהתשובה מחודדת אצלי כיאות בהליך של תשובה ישנו מהלך של עזיבת החטא ותחושה של איני חוזר אליו לדעתי הרמבם מחייב לומר אמירה מהסוג הבעייה שישנם חטאים שקשה לגבור עליהם ויש לי תחושה פנימית שלמרות שבאותו רגע איני רוצה לחזור לחטוא, בפועל מהכרותי את עצמי כנראה אחטא בכך שוב. איני רוצה לשקר לקב"ה האם ניתן לבצע את הליך התשובה בלי אמירה שלא אחזור לחטוא האם אמירה של "בלי נדר, אשתדל לא לחטוא בחטא כזה וכזה שוב, אנא קבל את תשובתי" כפי שאני בלי נדר נוהג כיום היא אמירה מספקת. מאד מאד קשה לי להגיד את הנוסח של הרמבם "איני חוטא בחטא זה לעולם" זה מרגיש לי כמו שבועה ואני מתרחק משבועות כמו מאש (גם בגלל נטייה שלי לocd) במיוחד שכנראה לא אצליח לעמוד באותה אמירה רוב תודות להלן תשובתו של הרב יובל שרלו: שלום וברכה דברי הרמב"ם הם באמת בלתי ברורים עד תום, שהלוא איך אנו יכולים להתחייב מול ריבונו של עולם שלא נשוב לאותו מקום – והלוא אנו מכירים את עצמנו היטב ?! מה אני נוהג לעשות ? ח"ו לא לומר דברים שאינם אמת מול ריבונו של עולם. אני אומר "וזה מה שאני מקבל עלי לעשות כדי שלא ליפול שוב באותו חטא....", ועל ידי כך אני גם עוסק בקבלה לעתיד, אבל ברמה שאני מתכוון באמת לעמוד בה ולהיות מסוגל לעשות כך. שלום לכב' הרב תודה על תשובתו אני מנסה להבין את תשובת כב' הרב לגבי נוסח האמירה אותה ציין בתשובתו, לכאורה כאשר אני רוצה לחזור בתשובה לגבי חטא מסויים אני אמור עדיין לקבל עדיין דבר מה בכדי לא ליפול באותו החטא, אבל שפי שציינתי בשאלתי אני מכיר את המציאות ויודע שהחטאים הללו חוזרים אנסה להדגים את העניין, למשל אני לא מצליח לעמוד בתוספת שבת כמו שצריך, איזו קבלה אני יכול לקבל על עצמי באמירה שלא תהווה התחייבות שאני יודע שיהיה לי קשה עד בלתי אפשרי לעמוד בה דוגמה נוספת לעיתים אני חוטא באמירה או בשמיעה של לשון הרע איזו קבלה אני יכול לקבל על עצמי, פרט "לבלי נדר אנסה להשתפר", שהיא אינה מהווה התחייבות לעזיבת החטא ממש שהאמירה של העניין מאד קשה לי אני מקווה שהבהרתי את עמדתי אני סובר שאיטיב להבין עם דוגמאות קונקרטיות רוב תודות מקרב לבתשובה
שלום וברכה
יישר כוח על המשך הבירור בסוגיה.
אתייחס לדוגמאות, ודרכם תבין את העיקרון:
תוספת שבת: האם אתה יכול לקבל על עצמך 5 שבתות, 10 שבתות ?; האם אתה יכול לקבל על עצמך כמה דברים שאתה נוהג לעשות ביום שישי שלא תעשה יותר ? וכדו'. כלומר: את הדברים האלה אני נוהג להוסיף לוודוי, במקום ההבטחה שלעולם איני שב למקום זה.
לשון הרע: האם אני יכול לקבל על עצמי שכאשר אני נמצא במקום בו נאמר בלשון הרע – אני אומר דברי זכות, או אטה את הדיון (כמובן מתוך זהירות שלא לגרום לאבק לשון הרע, לאור:
ספר משלי פרק כז
(יד) מְבָרֵךְ רֵעֵהוּ בְּקוֹל גָּדוֹל בַּבֹּקֶר הַשְׁכֵּים קְלָלָה תֵּחָשֶׁב לוֹ:
אלו דוגמאות בלבד, מהם תוכל להבין את הכיוון.
כל טוב