חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

מועדים לשמחה אני פונה עליך עם סיפור שממש קרה השבת ומסקרן אותי מה הדין הפורמלי ומה יש להלכה לענות על המצוקה של האדם. האחיינית שלי שיחקה בשבת בפארק הישובי. וכל הילדים שיחקו עם חתולה אחת שזרמה והייתה מאוד נחמדה לכולם. אחייניתי היקרה לפתע הייתה שובבה והציקה לה וכנראה לכן החתולה שרטה אותה. החשש במרכזי הוא אולי יש לה כלבת. אף שלאו דווקא נראה שיש מבחוץ. אבל הפרוטוקול הרפואי מחייב לוודא מפני שכלבת זוהי מחלה מאוד מסוכנת. באופן עקרוני יש שני אופציות. האופציה הראשונה היא במידה ולא מוצאים את החתולה ופשוט מחסנים. הקושי בו הוא שהחיסונים של כלבת לא קלים ואפילו קשים. בטח לילדה בת פחות משלוש. האופציה השנייה שאפשר לעשות היא לתפוס את החתולה ולקחת אותה לבדיקה האם יש לה כלבת ובמידה ואין לה כלבת לא צריך לעשות חיסון. בסיפור שקרה לאחי ואחייניתי שהוא האכיל את החתולה וזרק לה לתוך כלוב שמיועד לחתולים את האוכל ואחרי שנכנסה בהולכה אחרי הטונה סגר את הדלת. וכך במילים אחרות צד אותה. השאלה ההלכתית על הסיפור היא מה מותר מבחינה הלכתית לעשות במקרה הזה? האם בכלל מותר לעשות איזו חילולי שבת למען מניעת הכלבת בדרך זו של בדיקה של החתולה שבצורך ישיר יצטרך לצוד אותה. או שמבחינה הלכתית אני מחויב להתעלם מן החתולה ולפנות לשירותי הרווחה לקבלת חיסון וכך למנוע את הוירוס המסוכן אבל מתוצאה זאת האחיינית תסבול. ויהיה לה קשה והיא תשפיע במערך נרחב יותר של השפעה כאשר יש ילדה קטנה מאוד שחולה מכאבים. והשאלה על הסיפור מנוקדת מבט אחרת היא מה היחס של ההלכה לעולם הסבל? עד כמה ראוי לסבול פיזית? ישנם מצבים בהם ההלכה אמרה יהרג ועל יעבור. וישנם מצבים בהם ההלכה אמרה תלך שני מיל עד למים לנטילת ידים או כמה אני צריך ללכת ולהתאמץ עבור תפילה? בתודה מראש אמיתי

תשובה

שלום וברכה ומועדים לשמחה,


יישר כוח על השאלה המעניינת.


  • בוודאי שמותר ללכוד את החתולה. זהו הטיפול הנכון והראוי בילדה, גם בלי כל החששות: לברר קודם האם היא זקוקה לחיסונים או לא, וטיפול זה נעשה על ידי בדיקה מקדמית של החתול. יש לראות בזה את הפרוצדורה הנכונה לטיפול שלא רק מותר אלא שחייבים לעשות אותו בגלל פיקוח נפש, וכאמור – הטיפול הנכון מבחינה רפואית הוא לבדוק קודם האם בכלל יש צורך בחיסון.
  • פוסקים רבים כתבו כי גם מניעת ייסורים קשים מתירה לעשות דברים מסוימים בשבת. לא ארחיב בתשובה הזו, אולם עצם הפסיקה הזו מלמדת כי יש לשקול את נושא מניעת הייסורים כחלק מהשיקולים ההלכתיים כאשר מבררים האם דבר מסוים מותר או אסור.

כל טוב