חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום לכבוד הרב, נראה לעתים כי המוסכמות החברתיות או המוסר הנהוג בעולם איננו עולה בקנה אחד עם האמת או עם התורה. רציתי לשאול, האם כאדם יהודי-מאמין עליי לנהוג על פי אמות המוסר הנהוגות בעולם, ואם כן האם זה מסיבות חברתיות (סדר עולמי, מניעת איבה וכדומה) או כחובה המוטלת על האדם מתוך התורה (מעין מה שנגזר מ"דינא דמלכותא דינא") או שמא יש פה דבר מחייב העומד בפני עצמו. אם תשובה זאת דורשת יותר ממענה בשאלה באינטרנט, אשמח אם הרב יוכל להפנות אותי למקורות נוספים המרחיבים בנושא זה. בתודה ובברכה ידידיה מזוז

תשובה

שלום וברכה


השאלה שאתה עוסק בה - לא ספר אחד מספיק כדי לעסוק בה, אלא אנציקלופדיה שלמה. היא מהחשובות ביותר הקיימות - היחס שבין מה שנתפש בעיני בני אדם כמוסרי ובין מצוות התורה. לא אנחנו הראשונים ששאלנו שאלה זו. כבר אבותינו הקדושים, כמו גם פושעי דורם, שאלו: קין שאל ״גדול עווני מנשוא״ ?; אברהם אבינו שאל ״השופט כל הארץ לא יעשה משפט״ ?; אבימלך שאל ״הגוי גם צדיק תהרוג״ ?; משה רבינו שאל ״האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף״ ?  ואלה רק חלק מדוגמאות הכתוב שעוסק בשאלות אלו.


בגדול ניתן לומר כי ביסוד הדברים - חלק מהחובה שהתורה מלמדת עליה היא החובה להיות מוסריים במובן המקובל בעולם. מי שכתב על זה פעמים רבות הוא הרמב״ן, ורק לאחרונה למדתי שוב על כך, אם לך זמן כדאי לראות: https://youtu.be/igM3NPSHk3g.

במקום בו נחשפת סתירה בין המוסר הנתפש בעולם ובין ציווי התורה מוטל עלינו בראש ובראשונה לעשות מה שאנו עושים בכל סתירה: לבחון מחדש את נקודות ההנחה. לעתים אנו מגלים כי מה שהעולם טוען שהוא מוסרי - הוא כלל וכלל לא כזה; לעתים אנו מגלים כי מה שחשבנו שהתורה אומרת מבחינה מוסרית - היא טעות שלנו, והתורה לא אומרת את זה. בדרך זו חלק גדול מהעימותים בין מוסר ותורה - נחשפים כלא קיימים.

אולם, במקום בו יש עימות לא פתיר - בוודאי שאנו מצויים לקיים את מצוות ה׳, ולא את מה שאנו סוברים שהוא המוסרי.

כאמור, זה בקיצור נמרץ. נכתב על כך אין ספור פעמים.


כל טוב ויישר כוח