"שלום הרב אני כבר שלחתי לרב מספר שאלות קודם, אומר לרב במה מדובר, אני מסתפק בין הדרך החרדית לבין הדרך הדתית לאומית, גדלתי בבית של פא""י שזה אומר ישיבה תיכונית חרדית וישיבה גדולה שחורה, עכשיו הספק הוא שהעולם החרדי נראה מוצק מבחינה רעיונית, אך יש בו חוסר עצום של תרבות ופתיחות, וע""כ רציתי לשאול על מה מיוסד העולם הציני דתי, זאת אומרת לאחר שביררתי את הנושא ראיתי בעצם שהרב אומר שדרכו בנויה על הרב קוק והרב סלובייצ'יק, והעניין הזה במחילה מכבוד הרב לא ברור לא די צורכו, שראיתי שהרב אומר שנכון וראוי שלאדם יהיה רב אחד (על בסיס אבות דרבי נתן, שמובא שמי שיש לו רב לגמרא ורב למשנה וכו' זה דומה למי שיש לו שדה אחד בעיר זו ושדה שנייה בעיר אחרת 'ונמצא שרוי בלא טובה ובלא ברכה', משמע לא סתם בגלל טירחה ללכת מרב לרב, אלא בגלל בעיה עקרונית של חוסר שיטה ודרך) הן בהלכה והן בהשקפה, ובין שני הרבנים הנ""ל ישנם הרבה מחלוקות הן בהלכה (לימוד מעורב, הצבעת נשים וכו') והן בהשקפה (היחס למדינה) וא""כ זה לכאורה מבלבל ואיך אפשר לדעת כמי ללכת, וכן ראיתי שהרב כתב שאם אדם חולק בהלכה על רבו אז הוא כבר לא רבו וא""כ איך אפשר לפסוק שלא כהרב קוק בעניין הגיור והצבעת נשים וכו', אשמח להבהרה בנושא, ואם אפשר בקרוב תודה רבה רבה וחנוכה שמח"
תשובה
"שלום וברכה אני מבין היטב את הבלבול שנמצאים בו, כי זה חלק מהעובדה שהתורה נעשתה ""עדרים עדרים"".חז""ל היו מודעים לבלבול זה:""...שמא יאמר אדם: היאך אני למד תורה מעתה? תלמוד לומר: כולם נתנו מרעה אחד - אל אחד נתנן, פרנס אחד אמרן, מפי אדון כל המעשים ברוך הוא, דכתיב וידבר אלהים את כל הדברים האלה. אף אתה עשה אזניך כאפרכסת, וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים, את דברי אוסרין ואת דברי מתירין, את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין.."".הם לימדו אפוא את התלמיד הנבוך (""היאך אני לומד תורה מעתה"") לעשות שני דברים:א. להאמין כי ""אלו ואלו דברי אלוהים חיים"", ועבודת ד' הענקית והאינסופית אינה ראויה להיכנס לדרך אנושית אחת בלבד.ב. עשה אזניך כאפרכסת, והקשה לדברי אלה ולדברי אלה, ושמע את טיעוני אלה ואת טיעוני אלה.זו ההצעה הגדולה שאתה קרוא להיענות לה.אינני זוכר שכתבתי שדברי מבוססת על דברי הרב קוק ועל דברי סולובייצי'ק, זכר צדיקים לברכה. בוודאי שיש להם השפעה ענקית עלי, אך דרך תורנית מבוססת מעולם רחבים אין ספור. אם תרצה לקרוא מעט על אחת הפרשנויות של הציונות הדתית (כפי שהיא נראית בעיניי) אשמח אם תקרא את: http://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6284.חז""ל עצמם קבעו שיש שני שלבים בעולמו של האדם לגבי רב אחד או יותר: בתחילת דרכו, טוב שיהיה לו רב אחד, כי אין לו עדיין את היכולת להתמודד עם הבדלים, סתירות וכדו', ועל כן עדיפה דרך אחת חזקה, על פני בלבול; בשלב השני, כל הלומד מרב אחד מפסיד את העושר הגדול האפשרי במפגש בין עולמות, ועל כן עדיף דווקא להעשיר את הידע התורני והרוחני, ובלבד שלא יאחוז בדרך שהיא בעלת סתירה פנימית.אינני זוכר שכתבתי שאם אדם חולק על רבו אז הוא כבר לא רבו – האם יכול להיות שאתה מערבב בין אנשים שונים ? כל טוב"