חיפוש

הרב יובל שרלו 12.10.18

שאלה

שלום כבוד הרב!
לאחרונה הסתבכתי קצת בהגדרת האמונה בקב'ה ואולי בכלל באמונה בקב'ה, אשמח אם הרב יעזור לי לסדר את המחשבות..
כרגע יש לי בראש כעין הוכחות אפילו לא יודע אם זאת מילה טובה להשתמש בה לקיומו ולהופעתו של הקב'ה בעולם.
הסדר הפלאי שטמון בבריאה, רגשות שקיימים באדם, הרצון להענקת חיים בעולם בהבאת ילדים , הרצון של האדם לשאוף כל הזמן לעוד ועוד גם ברכוש וגם בחייו הפרטיים, הרצון ועשיית טוב גם לאחר התחושה האלוקית ממש שיש בהענקה לאחר-כל אלו אני רואה בם כהתגלות אלוקית ממש ללא כל אלטרנטיביה רציונלית אחרת . אבל קשה עליי האם האמונה צריכה לבוא מכל מיני הוכחות כאלו? ואם כן, למה זה לא ברור לכולם?
שמעתי לאחרונה כיוון שהאמונה בקב'ה לא צריכה לבוא מהוכחות אלא מהסתכלות אחרת על מה מאמינים בו בכלל ואולי זה פתח להבנה עמוקה יותר.
תודה מראש הרב!

תשובה

"שלום וברכהבדבריך אכן נמצאות שתי תנועות, ששתיהן קיימות.השווה את הזה לזוגיות בין איש ואישה, בדימוי שהנביאים השתמשו בו רבות.מחד גיסא, אם בני הזוג יתחילו להביא הוכחות, נימוקים וסיבות, מפני מה הם בחרו האחד בשני וכרתו ברית - הדבר מגמד את מה שבאמת מתחולל ביניהם, בדיוק כפי שכתבת על דברים שצריכים הוכחה.מאידך גיסא, החקירה הפנימית מה כל אחד מוצא בשני והניסיון לפענח את הסוד הזה - היא חלק מהזוגיות, וממהלך 'הבאת ההוכחות' למשמעותה של הזוגיות ביניהם.על כן, יהיה נכון דווקא ללכת בשתי התנועות גם יחד, ולא לראות באחת את העוינת של השניה.וכך תיאר יפה את התנועה הכפולה הרב קוק (אורות ח, א):""ולפיכך מחובר הוא פסח לעצרת על ידי ספירת העומר שבבית המקדש, שהיא מחברת את מנחת השעורים, מאכל בהמה, נטית הרגש הטבעית, אל החטים, מאכל אדם, העלוי השכלי הרוחני ""עץ הדעת חטה היה"". ושני הכחות היסודיים האלה מגלים את כל מלא ערכם ופעולתם, במעמקי הנפש ומרחבי החיים, בהופיעם כל אחד בצורתו העצמית השלמה, באין שום דבר מעיק לו כלל, ובהתכנסם והתקשרם יחד למערכה אחדותית עליונה"". על שפת האהבה ככלי העמקה בתחומי האמונה אפשר לקרוא כאן:https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6176כל טוב"