חיפוש

הרב יובל שרלו 14.05.19

שאלה

שלום אני מקווה שאני משתתמש בנתונים נכונים ומנתח נכוון (אם לא אשמח אם תתקן אותי על פי שיקול דעתך )(יש סיכוי גדול שאני טועה)
דרך אגב אולי המצאתי אבל צביון יהודי אני מתכוון לקידום של "מדינה יהודית"
לפי הבנתי הויכוח סביב זה הוא אינו "דיון הלכתי" אבל אני אשאל משהו שגם אם אני לא טועה אולי בעקיפין קשור גם להלכה :(שאלתי בעיקרה אינה הלכתית)

א.האם במצב הקיים קידמנו כמדינה "צביון יהודי"? הרי כאשר יהודי איקס שלא רוצה להתחתן דרך הרבנות מסיבה כלשהי מתחתן בחול ואז חוזר לישראל אז כתוצאה מכך הוא כן מתחתן במוסד אזרחי אמנם בחול אבל התחתן אזרחי לא כפי ההלכה זה בטוח
(ולא כפי המטרה של צביון יהודי"אם אני לא טועה ))

ב. האם באמת המדינה הולכת לפי פיתרון רך מועיל שקרוב להלכה במעד הנישואים של הסטטוס קוו -(קצת קשור לדעתי לסעיף א,אבל לא בהכרח)
ג. מה שאני מציע קטנתי זה שהיה שתי מוסודות (אני מקווה שאתה לא כועס שהגדרתי את הרבנות כמוסד פשוט זה מעין ההכלה של שתי מסגרות
" בפתרון הרך ": התאורטי שלי שאשמח שכך היה)
בררית מחדל נישואים על פי ההלכה /דרך הרבנות הראשית או דרככם,
ומי שלא רוצה/לא יכול רבנות יתחתן על ידי פקדי אזרחי בישראל (אני אומר ברירה מחדל משתי סיבות שכך אני מבין את המצב אם אני לא טועה:
1.מדינת ישראל היא קודם כול יהדות אך גם דמוקרטית ולפי ולכן יש עדיפות לחתונה כפי המצב הקיים אך מי "שרוצה "(:=לפי ניתוחי "דמוקרטיה"),יתחתן דרך פקיד אזרחי גם בישראל (כפי הבנתי וניתוחי בסעיף א זה לא יעזור להגיד :"שתי עמים ",..."שיתחתנו בחול" כי גם במצב הקיים שמתחנתים בחול זה שתי עמים.
וגם לכוארה חלק קטן עוברים לדעתי ב"מדבר שקר תרחק "/לא תכחשו .."(אני לא מדבר דווקא לרבנות אין לו שום ביקורת לרבנות , אני מדבר על אנשים מסוימים שלפי דעתי שלפי הבנתי זו שיטה מקובלת בנימוקים שדוגלים בשתי "אמירות" שאינן הולכים בקנה אחד...)



ד. שאלה שלא קשורה לחוקי המדינה אבל היא מאוד מעסיקה אותי :
למה גואל דם יכול בכלל "להיכנס לעיר מקלט מכתחילה וכתוצאה מכך כך הבנתי יש מצב שאני טועה יהרוגו את הרוצח בשוגג ואז הורגים אותו (את גואל הדם)כאשר יכול אמנם להרוג את הרוצח במזיד +את ההורג בשוגג הקרוב לזדון כי :"היה לו להיזהר ולא נזהר " (משנה תורה - ספר נזקים - הלכות רוצח ושמירת נפש פרק ו הלכה ג ) לא עדיף להציב שומרים מרובים /שוטרים כדי שהיה סיכוי אפסי שגואל הדם ירצח את ה:"יש הורג בשגגה, ותהיה השגגה קרובה לאונס...אם הרגו גואל הדם, נהרג עליו. (שם ,הלכה ב) כלומר האם היה דרך אולי להציב שטרים מרובים מול עיר המיקלט כדי לא לפגוע בהורגים בשוגג הרוב לאנוס עי גואל הדם מלכתחילה?
תודה מראש
אני מקווה שהשאלות שלי היה מחד גיסא מנוסחות טוב ומצד שני אם כבוד ובלי דעוות של לחושב שאני מבין מבלי להבין....

תשובה

"

שלום וברכה

 

שאלת צביונה של מדינת ישראל מחייבת כמובן כתיבת אנציקלופדיה ולא תשובה קצרה. אנסה לכתוב בראשי פרקים – כשאלותיך – ואם תרצה להרחיב בנושא מסוים, אשמח. כרקע, אני מציע לקרוא אתhttps://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=5562, ושם תוכל לראות התייחסות ספציפית לנושא הנישואין:

כפי שכתבת, בצדק, הנושא של "צביון יהודי" אינו הלכתי במובן האישי של הדברים, אולם היהדות אינה בנויה על הלכה בלבד. יש בה עולם עשיר של אגדה ומוסר, אתיקה ומידות – שכולם אינם הלכה, ובכל זאת הם מעצבים את החיים שלנו. גם שאלת הצביון הציבורי, ההתאגדות הלאומית שלנו היא בעלת משמעות גדולה. יש לנו עניין משמעותי שהמדינה תשקף את הצביון הזה, אבל זה מורכב ומסובך מאוד: גם להגדיר מהו אותו צביון, גם לבחור מבין הנושאים השונים את הקריטיים ביותר, גם לשמור על חרות הפרט ועל בחירתו החופשית, ועוד ועוד.

ההצעה שאתה מציע היא אחת האפשרויות, ובמאמר למעלה שאני מפנה אליו – אני די תומך בה, אם כי כידוע, משמעותה של הצעה זו טמונה בפרטים ובדרך בה היא תתממש. נראה לי כי ניתן להגיע להסכמה על סוג כזה של הצעה, אם התהליך יתבצע כתהליך לא פוליטי, של חיפוש המרחק הגדול ביותר שכל צד בדיון יכול ללכת לקראת השני.

לגבי גואל הדם: בוודאי שעדיף להציב שומרים שגואל הדם לא ייכנס לעיר המקלט – אבל מי ישלם את שכרם ? ואילו עוד מטלות נטיל על הציבור ? וכמה נכון לשעבד את כוח האדם המסוים המוקצה לפעילות שיטור והגנה.

 

כל טוב 

 
"