חיפוש

הרב יובל שרלו 06.03.19

שאלה

"שלום רב,
ראשית חשוב לי לציין שאני מאוד נהנית לקרוא את מאמריך ואת ההודעות בקבוצה ""זיקים"", הן בהחלט מעוררות מחשבה.
אשמח לשאול שאלה בנושא הבחירות הקרבות. האם מותר להצביע למפלגה שמקדמת ערכים שאינם הלכתיים (לצורך העניין, תחבורה ציבורית בשבת אך כמובן שיש עוד מגוון)? ישנן מפלגות כאלה שמקדמות ערכים אחרים שחשובים בעיניי. כמו כן יש במפלגות אלו גם אנשים דתיים משכמם ומעלה. כמובן שנושא תחבורה ציבורית בשבת הוא נושא מורכב כשלעצמו, אך האם יש איסור לעשות דבר כזה? אשמח לשמוע ולהחכים.

תודה רבה."

תשובה

"שלום וברכה תשובה לשאלה כוללת זו מחייבת דיון מפורט, וכיוון שאנו עוסקים כאן בתשובות שהן יחסית קצרות – הדבר אינו מתאפשר. על כן, אכתוב רק בראשי פרקים, ואם תרצה להרחיב בנושא כלשהו – אשמח מאוד.נקודת המוצא של הדיון היא שאסור ליסוע בשבת. הנסיעה בשבת אסורה הן כאדם פרטי, ובמכונית הפרטית, והן כחובת הכלל של הימנעות מקיומה של מערכת תחבורה ציבורית בשבת, כחלק ממצוות ""שבתון"" שהיא מופנית גם אל הכלל כולו (כמו שראינו בפרשת השבוע לגבי בניית המשכן).השאלה הנתונה לדיון היא מהי הדרך הראויה להשיג את מימושה של הברית הזו בינינו ובין הקב""ה, ועד כמה יש להשתמש בכוח המדינה כדי להשיג מטרה גדולה זו. ברוב הנושאים של התורה אנחנו לא משתמשים בכוחה של המדינה – אין איסור לייבא שעטנז; במשק כולו יש ריבית; דין לשון הרע שהוא גם על דברי אמת – אינו אסור – וכדו'. לאמור: העיקרון כי לא המדינה היא הכלי להשיג את כל המטרות האלה מוסכם על כולם, אצל חלק בגלל חוסר אפשרות, אצל חלק בגלל ההנחה שהדבר גורם נזק לאמונה עצמה, אצל חלק בגלל שהם לא בקיום מצוות בגלל המדינה ערך דתי, אצל חלק בגלל אמונתם בבחירה החופשית וכדו'.על כן, לא ניתן לפסול קטגורית עמדה הטוענת כי אל למדינה להתערב בנושא חילול שבת של הפרטים והחברות שבה, בגלל הסיבות למעלה, בעיקר לאור העובדה שחלקם סבורים כך מנימוקים שהם לטובת ההלכה עצמה. אינני אומר שעמדה זו נכונה, אלא שהיא אפשרית, ולא יהיה נכון לפסול קטגורית מפלגה בשל כך. אין צורך לומר שהדברים נכונים גם לצד השני, ובוודאי שמי שסובר שהמדינה היא זו שמבטאת את החובה שלנו לשמור את השבת, ועל כן היא חייבת לעסוק בסידור רשות הרבים הציבורית – סובר עמדה הראויה לבוא בקהל, ואין בה כל פגם. כל טוב"