חיפוש

הרב יובל שרלו 03.11.19

שאלה

"שלום וברכה הרב!
רציתי לשאול את הרב למה נהוג בעולם הדתי-אמוני להסביר את הקיום של עם ישראל כתופעה פלאית ניסית מעל הסבר שכלי? אני דווקא יודע שהרבה היסטוריונים הסבירו באופן שכלי בכל מיני צורות כיוונים והיבטים שונים.
אשמח אם הרב גם יתייחס לדברי הרב צבי יהודה זצ''ל במאמר ""החיות הישראלית"" בנושא פשוט לא הצלחתי להבין את דבריו:
""כל אותם כרכורי ההנמקות המלאכותיות לפליאת קיומו של ישראל הרי הן תמיד סותרות זו את זו ואין כוחה של אחת מהן יפה אלא למצב של סביבה ידועה או של זמן ומקום ידוע שבו נראה שההנמקה זו קיימת אז, וכאילו היא הגורמת את המשך קיומו של של העם. יש אשר נוחיותם היחסית של תנאי הקיום,ויש שבהפך, הרדיפות וגזירות השמד האיומות הן הנן המחזקות ומאמצות,כראקציית נגד, את שאיפת הקיום ואת כח הקיום של עם עז זה. יש שסתגלנותם של היהודים והתאמתם אל תנאי החיים של סביבתם היא הגורמת להמשך קיומם, ויש שאדרבא התנכרותם אל הסביבה והתבדלותם באופים המיוחד ובאופני חייהם המיוחדים היא המשמרת ומקימת. יש והכישרון המעשי המיוחד של היהודים הוא שגרם ואפשר להם את המשכת קיומם עם תנאי סביבתם, ויש שדווקא אופים הרוחני,הוא שעשה להם את העז הזה. יש שרכושנותם וכשרונם המסחרי, ויש ולעומת זה עממיותם ופשטנותם גרמו ואפשרו להם להחזיק מעמד ולהתקיים. ועוד כהנה וכהנה. כל אלה הסיבות וההנמקות, הסותרות ומנוגדות זו לזו, נקבצו והורכבו במשך הדורות, כמו רבגוניות של טלאי על גבי טלאי, אך כדי לגלות את פלא החיים של התקיימותם""
תודה גדולה מראש!"

תשובה

שלום וברכה הבה ננסה לשקף את השאלה:לפנינו עובדה – עם ישראל עדיין קיים.האם זה פלא ?הדבר תלוי בעיני המתבונן.ולגיטימי מאוד שיהיו רבים שיראו בכך פלא, בעיקר לאור העובדה שאנו מכירים עמים רבים רבים שנכחדו, ושהיו את כל הסיבות שבעולם שעם ישראל עצמו ייכחד: ללא טריטוריה משותפת, וללא בסיס לאומי שקושר האחד לשני, בדיוק כפי שנכחדו כל העמים האחרים מתקופתו. וכפי שכתבת – יש היסטוריונים שטוענים שאין מדובר בפלא, אלא שיש הסברים רציונליים לקיומו של עם ישראל. וגם זה לגיטימי לטעון. הרב צבי יהודה זצ״ל טוען שאין בסיס לטיעונים של ההיסטוריונים. טענתו היא שכל הסבר שלהם מפני מה עם ישראל שרד – מסביר רק חלק מהתופעה, ואי אפשר לצרף את ההסברים השונים ולהפוך אותם מחלקיים למבארים את התופעה בכללותה, שכן חלק מההסברים סותרים האחד את השני, ולא ניתן לצרפם. אשר על כן, טען הרב, אין דרך אחרת להסביר את הקיום היהודי המופלא מאשר קיום ניסי. כל טוב --