חיפוש

הרב יובל שרלו 15.05.19

שאלה

שלום הרב!
אני מחנך כיתות חינוך מיוחד ועובד בעיקר עם מתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז. יום הלימודים מתחיל כמו בכל בית ספר בתפילת שחרית. בשנותיי כמחנך ראיתי קושי רב של נערים אלה לקחת חלק פעיל בתפילה. היא האם ניתן לכתחילה לפטור אותם מחלקים בתפילה (אולי מדין חולה שאינו מסוגל). האם יש כאן עניין חינוכי של ללמדם לחיוב במצוות כמו כל הילדים? האם לדעת הרב זו שאלה הלכתית, חינוכית או גם וגם? אשמח לשמוע את חוות דעתך המלומדת.

תשובה

"שלום וברכה השאלה הזו אכן מטרידה רבים, מאז שאנו מודעים לקשיים הגדולים של אותם בחורים.ובדיוק כפי שכתבת – קשת השיקולים היא רחבה מאוד מאוד, גם הלכתית וגם חינוכית, גם בנוגע למענה שצריך להינתן לבחורים האלה עצמם וגם ביחס לתפילה, לציבור וכדו'.על כן, סביר להניח – כי תהיינה דעות שונות ביחס להכרעה מה נכון לעשות.נראה לי שהדבר הנכון לעשות נמצא במסגרת רחבה יותר, לאמור: לא רק ההכרעה בדבר אורך התפילה, כי אם כחלק מכוונון התפילה שלהם (שלמעשה כולנו צריכים לעשות אותו).בפועל –מציע להשתמש בספר של הרב דב זינגר הי""ו, ""תכון תפילתי"" ולעשות איתם מהלך חינוכי. לומר להם כי מצד אחד אכן נקצר את התפילה (בפסוקי דזמרא רק ברוך שאמר, אשרי, הללויה המרכזי, וישתבח), אך מצד שני יהיה ניסיון להתכוון יותר ולהיות מכוונים יותר.ואז יתקיים בכם ""טוב מעט בכוונה מהרבה שלא בכוונה"". האם זה נראה לך אפשרי ? כל טוב ובהצלחה"