חיפוש

הרב יובל שרלו 26.01.17

שאלה

"שלום כבוד הרב.
אני אניח שאלה שמעסיקה אותי ואשמח לשמוע מהי דעת הרב בנושא מבחינת השקפה/תפיסה ואם אפשר גם את ההיבט ההלכתי.
אני בחור ישיבה , וכחלק ""טבעי"" מהיותי בחור ישיבה מצופה ממני לבחור חבר'ה הדומה לי בהשקפה ובתפיסת עולם , בהיבט האמוני וכו'.
זה מעיין סטטוס קוו כזה שאף אחד לא שובר , מעגל סגור שכולם שומרים עליו מסיבות מובנות לחלוטין.

שאלתי היא האם זה מוכרח? כלומר , האם ישנה מציאות שבה בחור ישיבה רציני לצורך העניין שלומד ושוקד ו""תורתו אומנותו"" יהיה עם חבר'ה שלא מאפיינת אותו , ואם נגזים אולי אפילו לצאת עם מישהי כזאת..

העומק של השאלה לא נובע מתוך חיפוש ""קולות"" וצינון של עולם הערכים , אלא אדרבה , דווקא מתוך המקום הכ""כ בטוח הזה יש את הרצון להשפיע ולהנגיש את הטוב הזה לזמין יותר , פחות מאיים.. אני באמת מאמין שהמעגל הסגור הזה מונע הרבה מאוד טוב. בטח בבחורים שהם רציניים ובטוחים באמונתם. יש לי מעיין משיכה כזאת למקום הזה דווקא ה""בעייתי"" מתוך הכרה שבאמת בעומק הכל סה""כ רוצה להיות מחובר לאמת ולטוב וגם אם יש מעט בילבול חיצוני שנובע מהשפעה תרבותית דווקא האמון שלנו בתוך בחורי ישיבה ולא כמחנכים ודמויות שהשפעה שלהם היא מוגבלת רק במרחב חיים מסויים חשוב ויש בו הרבה טוב שטמון.

חשוב לי להדגיש שח""ו לא מדובר פה בשום כפייה מתוכננת או עליונות מחשבתית מתוך מקום של לבוא מלמעלה ולהשפיע בחברה חלשה. אני באמת שואל בלב תמים האם זה פסול שלא לפסול בגלל מראה חיצוני או מציאות חיים נוכחית ? פשוט להתקרב , לשבור מחיצות ולחיות יחד. ממקום אמיתי של אמת וביטחון בתורתך ואמונתך.

תודה רבה ושבת שלום.
"

תשובה

"שלום וברכהיישר כוח על השאלה ועל הבירור.נקודת המוצא שלי היא שכנראה אין תשובה אחת נכונה, המתאימה תמיד ולכל בני האדם, לשאלה זו. יש יתרונות גדולים בהתקיימות בחברה שהיא נאמנה לברית עם הקב""ה, והרמב""ם ציין זאת בתחילת הפרק השישי בהלכות דעות. יש גם יתרונות גדולים ביציאה מן הבועה, ובמפגש עם עולמות אחרים, שכן המפגש הזה מפרה מאוד, לשני הכיוונים: הוא גם ממלא שליחות (חז""ל לדוגמה העירו שיעקב אבינו שילם מחיר יקר על החבאת דינה בתבה ואי-הנכונות שלו למפגש של דינה עם עשו אחיו), והוא גם מעשיר את האדם עצמו, מעצם המפגש עם עולמות אחרים.נראה כי התשובה לשאלה נמצאת בתוך הדברים שלך עצמך, לאמור: איזו תנועה נוצרת כתוצאה מהמפגש הזה. אם הוא יוצר רדידות דתית, חולשה, אפתיות הנובעת מסוג מוטעה של פלורליזם, אדישות להבדלים וכדו' – המפגשים האלה אינם עושים טוב, הם מחלישים, וטוב להימנע מהם. לעולם חשוב לנו יותר להישאר נאמנים לברית עם הקב""ה, ואנו נמנעים על פי ההלכה ממפגשים המחלישים את הנאמנות לברית זו. לעומת זאת, אם באמת נוצר קשר אמיתי בין בני אדם שונים, השפעה הדדית מבורכת (אני מדגיש ""הדדית"", כי אם תבוא למפגשים כאלה רק מתוך רצון להשפיע, ולא לקבל את הטוב שבהם – הם יזיקו לך מכיוונים אחרים של התנשאות, אטימות, וחוסר הפריה), והרבה טוב יכול לנבוע גם מהאהבה הפשוטה שבין בני אדם. כל טוב ושבת שלום"