חיפוש

הרב יובל שרלו 12.07.16

שאלה

שלום הרב!

לאחרונה למדתי את סוגיית גזל הגוי, והיה לי קשה מאוד לראות שיש מי שסובר שמותר לגזול מגוי. אני מודע לכך שלהלכה אסור, וגם מי שסובר שמותר, לפחות לחלק מהדעות, סובר זאת רק לגבי גויים שהם גם אנשים רעים, אך זה עדיין לא מסביר את האבחנה בין יהודים לגויים בעניין הזה.
אני מודע לכך שיש הבדל בין יהודי לגוי בתחומים רבים, ואפילו מבין את זה. אך מדוע ההבדל בין יהודי לגוי רלוונטי לעניין גזל? (גם אם לא להלכה, אך קיימת דעה כזאת)

תשובה

"

בשל העובדה שחכמים לא כתבו לנו מדוע הם הגיעו למסקנה הזו, אני לא יודע.

אני יכול רק לשער, שזה בגלל אחת משתי סיבות:
א. זה הדדי. בעולם בו גזל של יהודי היה מותר ולא הגנו על ממונו - התורה צועדת לאור העיקרון של 
״עם נבל תתנבל״, ואינה מחייבת את היהודי עצמו להימנע מגזל של גוי. התורה צועדת במוסר שלה שני צעדים לפני כולם, אבל לא מאתיים צעדים.
ב. אין ללמוד מהקביעה ש״גזל גוי מותר״ שממונם של גויים מופקר. מה שנאמר בכלל הזה הוא שהתורה לא מוסיפה איסור מיוחד על גזל גוי. אולם העיקרון היסודי של המוסר הטבעי והבעלות הממונית של גויים על ממונם - שריר וקיים. למה הדבר דומה ? לשיטות שאין איסור אשת איש בבעילת אשתו של גוי, מדובר בכך שהתורה לא הוסיפה איסור משלה על כך, אולם זה לא סותר את החובה לשמור על ״ודבק בשאתו״ היסודי של המציאות.
 
ואולי יש הסברים אחרים.
 
כל טוב
"