חיפוש

הרב יובל שרלו 27.11.17

שאלה

"שלום לכבוד הרב,
אני מלמד תנ""ך במדרשה של בנות לאחר תיכון. אני בן 26, ואילו הבנות בנות 18. הבנות רציניות ולומדות היטב, הגבולות ברורים בינינו וב""ה אין בעיות ותקלות. השנה בחרתי ללמד את חמש מגילות. אנו קרובים לסיומה של קהלת, ואני מתלבט כיצד להמשיך לגבי שיר השירים.
מחד, המגילה היא ""קודש קודשים"" וחשוב לי לתת לבנות מפתח ללימודה (על בסיס שיטתו של פרופ' אלי עסיס).
מאידך, יש במגילה פעמים רבות ביטויים שעלולים ליצור מתח לא נעים ומבוכה רבה- למשל ""שני שדייך כשני עופרים"" וכד'.

תהיתי בליבי מה לעשות. האם לוותר על המגילה מפאת הצניעות ושמירת הגבולות כמורה גבר לתלמידות בנות? חבל לי לעשות כן. חשבתי לומר בתחילת הלימוד שהיות ואני גבר- יש פסוקים שלא נדלג עליהם אך גם לא נתעמק בפירושם. אך אישתי העירה לי שהערה שכזו עלולה להעמיד את הבנות במבוכה. איני רוצה גם לומר שלא נלמד פסוקים מסוימים כי הם ""לא צנועים"", מאחר ועצם קיומה של המגילה מעידה על כך שנושאים אלו אולי לא ראויים להיות בקלות ראש, אך קדושה ויופי ותורה יש בהם.

אשמח לשמוע אם יש לך תובנות בנושא.
תודה רבה!"

תשובה

"יישר כוח על חיפוש הדרך.לא אחדש לך דבר אם אומר שמשרעת התשובות האפשרית לשאלה זו נעה מקצה עד קצה.אני סובר שישנה חשיבות עליונה ללימוד שיר השירים. על התוכן – בשל העובדה שמדובר בקודש הקודשים; אך גם הכלי חשוב, כי זו דווקא ההזדמנות לעסוק בשאלות הנוגעות לצניעות, ללא כניסה למיניות (שאינה נמצאת בשיר השירים).ברם, הדבר מאוד תלוי באינטראקציה שנוצרת. אני מלמד בנות ונשים שיר השירים שנים רבות. אף כתבתי ספר שלם על כך. בתחילת השנה אני פורש בפני הבנות את העובדה שכדי ללמוד את שיר השירים על קודש הקודשים שבו אנו למעשה קובעים כי מדובר במשל (ראה את הערה 1 בספר ""ובקשתם משם"" של הרב סולובייצי'ק), והמשל הוא אירוטי מאוד. אני אומר להם שמטבע הדברים לא אתעמק בתיאורי המשל, אם כי כן במה שהוא מבטא, ודרך הלימוד הזה נלמד לעומק מהי הצניעות המקראית – במה היא עוסקת ובמה היא לא עוסקת. מכאן ואילך, הרוצה ללמוד תלמד, ומי שאינה רוצה ללמוד לא תלמד.ואתה חייב להקפיד על צניעות הלימוד והדיבור, אך לא לצנזר את התורה. כל טוב"