חיפוש

הרב יובל שרלו 15.06.17

שאלה


שלום לכב' הרב,

1. האם זה משנה אם אני לומד לימוד שיטתי של ספר מסויים (כדוגמת הגמרא, משנה תורה וכיוצ"ב)

או שאני משנה מדי יום את נושא לימוד התורה בהתאם לרצוני באותו רגע.

אני מוצא את השיטה השנייה קלה יותר (במיוחד בערבים) את הלימוד השיטתי אני משתדל ללמוד בעיקר בבקר.

2. האם יש עדיפויות של נושאים מסויימים בלימוד התורה ועד כמה חשוב להשתדל ללמוד אותם על פני נושאים אחרים אולי פחות חשובים (אם יש כזה דבר בכלל)

3. אני אוהב לשמוע הרצאות של רב מסויים, מנגד אותו רב, שאני משוכנע בכל ליבי באהבתו הרבה לתורה נוקט לעיתים בלשון בקורתית כלפי גיבורי המקרא והגמרא והוא פעמים רבות רואה אותם כבני אדם על חולשתיהם ופגמיהם.

האם ניתן לשמוע את הרצאותיו לכתחילה

האם יש קו שלאחריו אני אמור לסגור את ההרצאה ולחדול לשמוע.

האם יש קו בו אני אמור להפסיק לשמוע את הרצאותיו לחלוטין

חשוב לי להדגיש כי לעניות דעתי אותו רב לא מגיע לשם והוא אף רחוק משם, אבל חשוב לי להבין את העקרון אם יש עקרון כזה.

רוב תודות

תשובה

"

שלום וברכה

 

  1. אין כללים מוחלטים בתלמוד תורה. בדרך כלל ההדרכה שנמצאת בחז״ל היא לא לקפוץ מנושא לנושא, אלא להיות שקוע בנושא אחד, כדי שלא יהיה דבר ד׳ ״צו לצו קו לקו״, אולם אם אם מדובר בשילוב של דרכי לימוד (כפי שכתבת, בקר מול ערב) ובעיקר אם אתה רואה ברכה בלימוד הזה - בוודאי שמותר.
  2. בדף כלל כדאי לחלק את הלימוד. חלק ללמוד דברים ׳חשובים׳, כגון הלכה למעשה, וחלק ללמוד את מה שלבך חפץ, ואת האות המיוחדת שלך בתורה.
  3. אינני יודע לענות לך על השאלה לגבי אותו רב, שכן אני לא יודע לדייק מספיק את העובדות שאתה מעלה, ובעיקר: האמנם הוא מגמד את גדולי המקרא, או שהוא לומד אותם כראוי, כפי שכתוב בחז״ל והפרשנים, שלא נשאו פנים לאיש, ולימדו אותנו כיצד ללמוד את התורה. אני שולח לך הפניה למאמר שכתבתי על כך, ולאור כך תוכל להבין למה אני מתכוון. https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=4527. על כן, אם מדובר בלימוד מחליש - אין טעם לשמוע שיעורים אלה. אם מדובר בלימוד מגביהה ונאמן - כך צריך ללמוד את הדברים. 

כל טוב

 
"