חיפוש

הרב יובל שרלו 02.04.19

שאלה

"א. למה נענש אדם שאמרו עליו לשון הרע?
ב. אם אדם מבוגר לא רק קרוב משפחה (ואני מניח שיש הבדל בין דוד לאבא)מספר לך לשון הרע ואין לך דרך לצאת למשל בנסיעה באוטו מה עדיף שתנסה להעביר נושא ולקחת סיכון שמא ירגיש שהעלבת אותו או שעדיף :לא ""להשתיק"" ולנסות ""להתעלם "" וכמה שפחות להקשיב "" ולשמוע לשון הרע ?
ג.האם בחזל אני בטוח שלא אני פשוט נשמע לי לפעמים ""לכוארה "" בסיפורים מסויממים למשל רב ששת ואמו ""שבגללו""
היא פגעה בצניעותה זה לא טיפה ""לשון הרע"" או למשל בבבא בתרא מסופר שהיה איזה ויכוח וכל אמורא אמר שהוא אשם במותו של רב אדא?
שבת שלום"

תשובה

שלום וברכה,השאלות טובות מאוד. אינני בטוח שאני יודע את התשובות הנכונות.אני מעריך שחז״ל למדו שאירוע של לשון הרע הוא ״אירוע חברתי״, לאמור: גם מי שאינו נוהג כשורה הוא חלק מהעובדה שנוצרה מציאות סבוכה בחברה. צריך לזכור כי מדובר ב״לשון הרע״ שהוא אמת, ואם כן - זה שיצר את הסיבה לאמירת לשון הרע נגדו אף הוא חלק מהסיפור, שכן אם הוא היה נוהג כשורה לא היו טענות נגדו, ולא היה בסיס ללשון הרע.כאשר נתקלים במצב של לשון הרע צריך לעשות הערכת מצב, ולעשות את הטוב ביותר המוערך. אין פיתרון קבוע לנושא זה. הטוב ביותר הוא להעביר נושא, אולם בדיוק כפי שכתבת - זה לא תמיד עוזר, ולפעמים זה להפך. לכן, צריך להפעיל שכל ישר ולראות את הפיתרון הטוב ביותר.גם בתנ״ך וגם בחז״ל יש אין ספור סיפורים בעייתיים על גדולי ישראל ועל אנשים אחרים. מזה אנחנו לומדים שכאשר מדובר על סיפורים שהם הכרחיים למסקנות ציבוריות - הם מסופרים. הפוסקים עסקו בסוגיה זו הרבה מאוד, בניסיון לקבוע כללים מתי מותר לספר ומתי אסור.כל טוב