מדותיו של הקב
הרב יובל שרלו 29.06.16
שאלה
שלום הרב!
חבר הראה לי את הגמרא בברכות על המשנה: "האומר על קן צפור יגיעו רחמיך ועל טוב יזכר שמך, מודים מודים - משתקין אותו."
הגמרא שם אומרת:
"על קן צפור יגיעו רחמיך מאי טעמא?... רבי יוסי בר אבין ורבי יוסי בר זבידא; חד אמר... וחד אמר: מפני שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים, ואינן אלא גזרות." רש"י שם מבאר: "מדותיו - מצותיו, והוא לא לרחמים עשה, אלא להטיל על ישראל חקי גזרותיו; להודיע שהם עבדיו ושומרי מצותיו וגזרות חוקותיו, אף בדברים שיש לשטן ולנכרים להשיב עליהם, ולומר מה צורך במצוה זו. "
אני מבין לגמרי את המחויבות הטוטאלית שאמורה להיות לכל יהודי כלפי הקב"ה וכלפי ההלכה, וגם אם יש הלכות שקשה לי איתן, אני מבין שאני מחוייב לקיים אותן. אך קשה לי עם הגישה הזאת, האם אין שום הגיון מאחורי המצוות? שום היבט מוסרי/רוחני/הומני? כל המצוות הן גזירות וכל מה שהקב"ה רצה זה להעמיס עלינו חובות ומטלות ומחוייבויות כלפיו? איך ניתן לומר דבר כזה?! הרי יש עיסוק נרחב בספרות היהודית בטעמי המצוות ובהגיון הרב שעומד מאחוריהן, ומעבר לכך, להפוך את הקב"ה לרודן דיקטטור שמטיל עלינו חובות חסרות הגיון וכל מטרתן הוא לחייב אותנו במשהו כלפיו ותו לא? איך אפשר לחשוב דבר שכזה?
תשובה
"כמבוא לתשובה, אני מצרף דברים שכתבתי לדף פרשת שבוע לפרשת חוקת. ראה אם הדברים מדברים אליך, ואם תרצה להמשיך לדון בהם - בשמחה: