"מדותיו של הקב""ה, אינן אלא גזירות? - המשך"
הרב יובל שרלו 29.06.16
שאלה
"שלום הרב!
קיבלתי את תשובתך, תודה רבה!
אני מתחבר לכל מילה ומילה שכתבת, אך לא הבנתי כיצד זה עונה בדיוק על הגישה שהגמרא ורש""י מביאים בגמרא בברכות; הרי הן לא מציגות צד אחד של הסתכלות, זה נראה יותר כאילו הן מבטלות לגמרי את הצד החותר להבנת טעמי המצוות, שהרי ""אינן אלא גזירות"". אם הן רק גזירות, אין להן טעמים לכאורה וודאי שאין טעם לחפש אותם. על פי הגמרא הזאת, נראה שלא רק שאין טעם לחפש את טעמי המצוות, אלא אין טעמים לחפש אחריהם! דבר זה גורם מוביל אוטומטית לביטול של ההיבט האחר, הרואה יתרון גדול בחיפוש זה, היות ואין מה לחפש, כל המצוות אינן אלא גזירות לכאורה! ומכאן שלפחות על פי הגמרא הזאת השילוב שדיברת עליו לא יתכן.
אני כמובן מתחבר לגישה העולה מדבריך, אך לא הבנתי כיצד ניתן לראות אותה מהגמרא בברכות."
תשובה
ההנחה הבסיסית שלי היא שכל מאמר חז״ל מגלה אך חלק מהתמונה הכוללת.זו הדרך בה למד המהר״ל מפראג את חז״ל. הוא הדגיש כי חכמינו הדגישו במקומות שונים עניינים שונים, ורק בצירוף של כולם ניתן לעמוד על התמונה המלאה.אם כוונתך לומר שהגמרא בברכות אומרת רק את זה - אתה צודק.אם כוונתך לומר שחז״ל אומרים רק את זה - אתה טועה.בגמרא בברכות יש גילוי של הפן ה״גזירתי״ של המצוות.במקומות אחרים יש ריבוי עיסוק בטעמים.וכך נוצרת תמונה מלאה ושלמה.