חיפוש

הרב יובל שרלו 28.08.16

שאלה

שלום הרב!

בפרשיית "והיה אם שמוע", יש התייחסות לקב"ה בגוף שלישי, מה שמחזק את ההנחה שהמדבר הוא משה, שבעצם אמר את כל הכתוב בחומש דברים. אך אם זה כך, מדוע נאמר "אם שמוע תשמעו אל מצוותי... ונתתי מטר ארצכם... ונתתי עשב בשדך..." - אלו המצוות של משה? משה הוא שיתן מטר ועשב בשדה?!
ואם נאמר שמשה דיבר מפי הגבורה, הרי נאמר בהמשך: "וחרה אף ה' בכם ועצר את השמיים..." - מדוע הקללות לא מיוחסות למשה שאמר מפי הגבורה באותה מידה? או שיש לכך הסבר אחר?

תודה רבה!

תשובה

"
שלום וברכה
זו שאלה טובה מאוד.
ראשית נאמר שאנחנו לא יודעים. העובדה ניצבת לפנינו - ואנחנו יכולים רק לשער.
באופן עקרוני, ניתן לדעתי לחשוב על אחד משני כיוונים:
א. זו תופעה ספרותית מצויה בתנ״ך, וכך הנוהג. אנחנו למשל אומרים בתחילת קבלת שבת ״ארבעים שנה אקוט בדור ואומר עם תועי לבב הם...״, ואלו לכאורה לא דברי הקב״ה, אלא דברי המשורר, אולם הוא אומר אותם בגוף ראשון. כאמור, זו תופעה סגונית מצויה, וממילא היא לא מהווה בעיה כלשהי.
ב. מדובר אכן בציטוט של דברים שנאמרו על ידי הקב״ה, ומופיעים כאן בפעם הראשונה, בתוך נאומי משה, ככתבם וכלשונם. הדבר דומה לציטוט עשרת הדברים (פרק ה), שגם שם זה אלו דברי משה, אולם הם כתובים בגוף ראשון כפי שנאמרו במקור (עם ההבדלים השונים).
ואם תמצא אופקים נוספים לשאלה זו - אשמח שתשוב.
 
כל טוב
 
"