חיפוש

הרב יובל שרלו 25.11.19

שאלה

"השאלה היא על מעמד הר סיני מי אמר שזה לא היה כישוף
אך אינני שואל זאת סתם כך ולהסביר את שאלתי אתן דוגמה:
בני משפחתו של הקוסם מספר 1 בעולם כבר רגילים לכך שהוא מפתיע אותם.
פעם אחת הוא נכנס לארגז סגור ופתאום מגלים אותו בצד השני של החדר, ופעם אחת הוא מרחף באוויר. אין להם מושג איך הוא עושה את זה וכל פעם זה נראה להם כאל טבעי אלא שהם יודעים שזה רק קוסמות והם כבר לא מתרגשים כי הם רגילים שכל פעם הוא מפתיע אותם מחדש.
יום אחד אביהם הגיע ופתאום עשה להם משהו שהוא אף פעם לא עשה, לפתע באמצע ארוחת ערב הוא הורה להם לקשור אותו חזק בתוך קופסה סגורה ולשרוף את הקופסה באש, הם עשו זאת וחיכו עד שתיגמר השריפה וכשהיא נגמרה פתאום הם ראו את אביהם מציץ מתחת לאפר.
עד היום הם לא ראו אותו עושה קוסמות בסדר גודל כזה אך שאלתי היא האם עליהם להתחיל להאמין שאביהם קיבל כוחות אל טבעיים או שעליהם להאמין שגם זה קוסמות וסך הכול אביהם התמחה עוד קצת ב""חכמת הקוסמויות""?
להבנתי זה ממש לא יהיה רציונל לראות בקוסמות זו ראיה לכך שיש לו כחות אל טבעיים שהרי גם את שאר הקוסמויות שהוא עשה הם לא מבינים איך הוא עשה אלא שהם יודעים שזה רק קוסמות ושבבית הספר לקוסמים מלמדים איך עושים אותם וא""כ הרבה יותר מסתבר שגם הקוסמות האחרונה היא רק קוסמות וסך הכול היא קוסמות שרק קוסמים מומחים יודעים לעשות.
כך גם במשה רבינו-
[נ.ב. אני לא בא לטעון כאן על כל קשר בין כישופים לקוסמים ואני יודע שלפי הרבה מהראשונים זה שני דברים ודימיתי אותם רק לגבי העיקרון]
ידוע לנו שבזמנו היו כישופים וידוע לנו שעשו בהם דברים אל טבעיים [כמו לדוגמה מכות דם וצפרדע שהחרטומים הצליחו לעשות לבד] כך גם ידוע לנו שמשה גדל בביתו של פרעה מלך המכשפים והכי טבעי והגיוני שהילד למד איך עושים כישופים, אח""כ הוא יצא לכמה שנים טובות למקומות אחרים ואף היה מקורב ליתרו כהן מדיין כך שהגיוני שבשנים אלו הוא התמחה יותר בכישופים ואף למד מעמים אחרים.
אדם כזה גם אם אין לי כל מידע על כך שהוא אכן מבין בכישופים עדיין אני לא אאמין לו כשהוא יראה לי איך הוא עושה דבר אל טבעי בדיוק כמו שכשבנו של אלוף העולם בקוסמויות שגדל בבית בו כל היום מסתובבים קוסמים יבוא ויעשה לי משהו אל טבעי אני אתלה זאת ישר בקוסמות
והנה כשמשה מגיע ועשה לנו מופתים אנו תולים אותם בקב""ה במקום בכישופים ולדעתי זה הדבר הכי לא רציונל בעולם.
ואם תנסה לענות לי שגם המכשפים לא יכלו לעשות כישופים בסדר גודל כזה כמו לקרוע את הים לשניים. לדעתי זה לא תשובה כי תשובה כזאת יכול לענות רק מי שמבין בכישופים ויודע את ""חכמת הכישוף"" ואז הוא יכול לטעון על דבר אל טבעי מסויים שהוא כבר לא במסגרת הכישופים והוא מוכיח על התערבות אלוהית אך אדם כמוני שלא מבין בכישופים וגם אין לי מושג איך החרטומים המציאו צפרדעים אני לא חושב שזה הגיוני שאראה מכשף עושה דבר אל טבעי ואטען שזה לא כישוף אלא התערבות אלוהית בדיוק כמו שבני משפחת הקוסם שלא מבינים איך הוא עושה את הקוסמויות לא יכולים לטעון על קוסמות יותר גדולה שהיא אמת ולא קוסמות
[ויש להבהיר שבקוסם אני כן מבין שיש דברים אל טבעיים שעוד אפשר לומר עליהם שהם מחוץ לתחום הקוסמויות כי הם לא יכולים להיות זריזות ידיים וכמו קוסם שישחט אדם ואז יחיה אותו. אך בכישופים שזה לא מגיע ע""י זריזות ידיים הרבה יותר מסובך לאדם כמוני להביע עליהם דעות מתי זה כישוף ומתי זה אמת כי אין לי בהם כל השגה]
"

תשובה

שלום וברכה לשאלה זו יש ערך רק אם תגדיר מה כן לדעתך מהווה הוכחה שזה לא היה כישוף.ואז אפשר יהיה לבדוק.אולם אם אתה מבין שלמעשה לא יכולה להיות קיימת שום הוכחה, כי על כל דבר תהיה תיאוריה שאולי זה כישוף, ואולי הטעו את בני האדם בכושר שיפוטם, ואולי ואולי ואולי – מה למעשה הטעם בדיון ?כל טוב