חיפוש

הרב יובל שרלו 25.01.18

שאלה

"הרב שרלו שלום,

מהי הטענה הפילוסופית (לא המקראית) העיקרית כנגד טענת הנוצרים כי האלוהים התגשם בגוף? שהרי הקב""ה יכול לעשות הכל. כמו כן, הטענה כי ישו הוא בן אדם לא מועילה שהרי הם טוענים שהוא איננו אדם כי אם אלוהים חס וחלילה שהתגשם. מהי הדרך הפילוסופית שבא אפשר לעקור אמונה זו מהנוצרי?

תודה
"

תשובה

"שלום וברכה שאלת הגשמת הא-ל עמדה במוקד הדיונים הפילוסופיים הרבים שנערכו על ידי כל הראשונים בימי גלות ספרד, ואף נכנסה למחלוקת בהלכה. בעוד שהרמב""ם כתב ""חמשה הן הנקראים ה מינים: האומר שאין שם אלוה ואין לעולם מנהיג, והאומר שיש שם מנהיג אבל הן שנים או יותר, והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה, וכן האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל, וכן העובד כוכב או מזל וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים כל אחד מחמשה אלו הוא מין"", הגיב עליו הראב""ד: ""ולמה קרא לזה מין וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות..."".מדבריו של הראב""ד עולה שהיו רבים כאלה שסברו שיש מושג כזה של ""גוף"" ביחס לקב""ה, ולא זו בלבד, אלא שאף הוא – הסבור שזו עמדה מוטעית – כתב שבכל מקרה הוא לא מוגדר כ""מין"".הדיון הפילוסופי אינו בשאלה האם הקב""ה מסוגל לעשות זאת, אלא בשאלה האם הקב""ה אכן התגלם בתוך גוף. העובדה שהתורה הזהירה, ביחס למעמד הרב סיני: וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר יְ-הֹוָה אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ"" מלמדת על כך שחלק בלתי נפרד מאמונתנו היא שהקב""ה לא התגלם בגוף, וממילא כל הטוען כך – הוא מחוץ לגדר.היו שטענו שיש לזה גם בסיס פילוסופי, שכן התגלמות בגוף משמעותה גבולות, חוסר נצחיות וכדו', וכך ראשונים ניסו להוכיח את זה במישור הפילוסופי. כל טוב"