נשים בתפקידי הנהגה ציבוריים
הרב יובל שרלו 25.08.16
שאלה
שלום הרב,
אני מתנצלת על הטירחה, שלחתי לרב שאלה באתר מורשת לגבי תפקידי הנהגה של נשים, הרב ביקש שאבהיר את השאלה אך בשל בעיות טכניות לא הצלחתי להיכנס לאתר מורשת ולכן אני שולחת את ההבהרה דרך אתר זה.
במסגרת תואר שני בתלמוד באוניברסיטת בר אילן אני עושה עבודה בנושא השקפת ופסיקת הרב בעניין הנהגה ציבורית של נשים. הכוונה היא לנשים בתפקידים ציבוריים גם כאלו שיש בהם שררה והנהגה. הן מבחינת ההלכה והן מבחינת ההנהגה הראויה ומבחינה השקפתית-מחשבתית. לא מדובר בתפקידים בעל גון דתי כמו רבנית קהילה, וכן לא על נשים כשופטות. אשמח אם תוכל להפנות אותי למקומות בהם הרב דן בעניינים אלו. כחומר רקע אשמח לקרוא גם התייחסותך לנושא מעמד האשה בימינו לאור ההלכה. קראתי את השו"תים באתר מורשת ואודה לרב אם יוכל להפנות אותי למקורות נוספים במידה ויש.
תודה רבה וכל טוב
תשובה
"שלום וברכה
אני מצטער על העיכוב בתשובה. אלו ימי אחריות למשפחה, ואני לא מתפנה לכל הדברים. קל וחומר בשל העובדה שאני לא בטוח שאני יכול לסייע בעדך.
לא כתבתי על הנושא הזה בצורה מסודרת. זה בוודאי מופיע בין עשרות אלפי התשובות באתרים השונים, אולם מאמר מסודר לא כתבתי.
עמדתי העקרונית היא כי מול דברי הספרי "איש ולא אישה" שנאמרו בפרשת מלך, ומשמשים בידי פוסקים שונים כמקור שאסור לאישה ליטול מעמד כלשהו של שררה, עומדים נימוקי כבדי משקל הטוענים שהספרי עצמו היה מתיר כיהונן של הנשים בתפקידים הנהגתיים מגוונים, גם אלה שיש בהם שררה.
וזאת מנימוקים רבים המובאים בדברי פוסקים שונים:
א. כל השררות שאנו עוסקים בהם אינם דומים לדיני מלוכה.
ב. התפקידים בחברה הדמוקרטית יונקים את סמכותם מהסכמת הקהל, ומשעה שהקהל מסכים שאישה תתפקד – אין בכך כל בעיה.
ג. נשים כיהנו בתפקידי שררה בעבר, ובראש ובראשונה דבורה, אך לא רק היא, דבר המוכיח כי ישנה אפשרות הלכתית לעשות זאת.
אני מדגיש כי כדרכו של כל דיון הלכתי ניתן כמובן לדחות את כל הראיות, ולטעון לדוגמה שדבורה הייתה הוראת שעה של נביא וכדו', אולם עצם העובדה שניתן לומר טענת נגד אינה אומרת שהראיה פחות חזקה מטענת הנגד.
האם ראוי לעשות כן ? לדעתי כן, וזאת משתי סיבות:
א. דווקא אנחנו, שרואים משמעות גדולה להבדלים בין איש ואישה, צריכים להכיר בחשיבות ה"קול הנשי" כחלק ממעצבי המציאות.
ב. זכותן של הנשים.
עכשיו צריך להתחיל את הדיון לגבי ה"איך", גדרי צניעות וכדו'.
כל טוב