חיפוש

הרב יובל שרלו 28.08.19

שאלה

"שלום,
כרגע, אני מסיים התמחות בתשלום ואני רוצה ליתן חלק מפרנסתי לצדקה. מצד אחד, אני מכיר את מוסג החז""לי של ""עניי עירך קודמים."" אבל, מאידך אני מאד מתרגש מהפילוסופיה של פיטר סינגר שנקרא אלטרואיזם יעיל (Effective Altruism). הוא מניח שיש חוב לכל אדם לתת את כספו לגמ""חים הכי יועילים בעולם. לתפיסתו, אדם צריך לחקור קצת באינטרנט למצוא הגמ""ח שיכול להציל את הכי הרבה חיים אם כספו (יש לו אתר שמדרג גמח""ים). בדרך כלל, גמ""חים אלו נמצאים במקומות רחוקים באפריקה. יש לו טיעון חזק. וכי למה אתן צדקה לעזר קצת לעניי עריי, במקום לפרנס רשתות יתושים או אוכל ומים באפריקה שיכולים להציל הרבה אנשים?! מסכנתי היתה לתת חצי של מתנותי לעניים בעיירי, ולתת החצי השני לגמ""חים יועילים באפריקה. יש לי שתי שאלות: ראשון, האם מוסג ""עניי עירך קודמים"" נועד לכל אנשי עירי ממש או ליהודים עניים או גמ""חים יהודים שעוסקים בצרכי ציבור ואמונה? שנייה, אם מסכנתי עולה יפה בעיני ההלכה? תודה!"

תשובה

"שלום וברכהיישר כוח על המגמה והרצון להיות שותף במעשה הצדקה והחסד. היסוד הגדול של ""עניי עירך קודמין"" הוא חשוב מאוד, שכן הוא מתחשב גם ביסודות האנושיים ביותר של קירבה, של אחריות קהילתית וכדו'. ברם, כמו כל הכללים שבעולם – הוא לא היחיד הקיים והנמצא במערכת שיקול הדעת. מולו בוודאי עומדים כללים נוספים, שאחד מהם הוא שקלול הצרכים של עניי עירך מול פיקוח נפש של אחרים (גם על כך יש מחלוקת תנאים, וראה משנה נדרים פ ע""ב והגמרא עליה).זה נכון גם ביחס לגלל של פיטר סינגר, שהלוא אני מקווה שהוא עצמו יודה שאם הבן שלך חס ושלום חולה במחלה לא מסוכנת, ויש לך כסף או להציל אנשים באפריקה ממות או לשפר את איכות החיים של הבן שלך – ראוי שתטפל בבן שלך.לאמור: יש מפגש של כללים שונים, שצריך לשקלל ביניהם. אין אלגוריתם הלכתי שיכול לתת תשובה מדויקת, ולכן נכון יהיה גם לחלק ולתת גם לזה וגם לזה.ובכלל, כיום המושג ""עירך"" הוא מסובך יותר להגדרה, בעידן שבו ההקשרים שלנו אינם רק גיאוגרפיים, אלא גם קהילתיים וירטואליים וכדו'. הדבר מחזק עוד יותר את העובדה שיש שיקולים שונים שצריך לשקלל, וכלל ידוע הוא ש""אחוז בזה, וגם מזה אל תנח ידך"", במידת האפשר. כל טוב"