חיפוש

הרב יובל שרלו 11.02.20

שאלה

"שלום הרב.
מה הדין, אם נוסע הניח את התיק שלו באוטובוס נוסעים במעבר, במקום בתא מטען, ונוסע אחר עבר, ניתקל בתיק, וגרם לשבירת חפץ שהיה בתיק.
האם בעל התיק רשאי לדרוש תשלום על הנזק?
אשמח לקבל את המקורות הבסיסים (רמב""ם, שו""ע וטור).
(השאלה נשאלת ללמד את התלמידים על השתלשלות ההלכה מהפסוק בתורה ועד שו""ת בימינו, התלמידים מימין אורד, וזקוקים לתשובה קצרה יחסית...).
תודה מראש
יהודה רוזנברג. ניר עציון"

תשובה

"זה אחד המקורות העילאיים לעסוק בהם בהתפתחות ההלכה.ללמוד איתם את המינימום:משנה בבא קמא כז ע""א שקובעת לכאורה שהנתקל פטור באופן חד משמעי, ולא זו בלבד, אלא שהמניח צריך לשלם לו אם הוא נפגע.הגמרא כז ע""ב ששואלת הלוא צריך לומר בדיוק ההפך ""איבעי ליה לעיוני"", כלומר: הנוסע חייב.ארבעה תירוצים - שלושה בהם שמקבלים את ההנחה שהנוסע בדרך כלל חייב, אלא אם כן יש נסיבות מיוחדות (וכאן כנראה יש נסיבות מיוחדות, כי לא היה אפשר לעבור לצד האחורי של האוטובוס בלי להיתקל - לתת לתלמידים לחשוף את זה לבד); תשובה רביעית - חוזרת לעיקרון המשנה וקובעת שתמיד המניח חייב.שולחן ערוך: שולחן ערוך חושן משפט הלכות נזקי ממון סימן תיבסעיף אהמניח את הכד ברשות הרבים, ובא אחר ונתקל בו ושברו, פטור, שאין דרך בני אדם להתבונן בדרכים. ואם הוזק בו, בעל הכד חייב ואפילו הפקיר הכד, שכל המפקיר נזקיו בדבר שאין לו רשות לעשות מתחלה, חייב.סעיף בהניח הכד במקום שיש לו רשות להניחו, כמו {א} במקום פנוי שלפני בית הבד, ובא אחר ונתקל בו {ב} ושברו, חייב. א] ואם הוזק בו המהלך, בעל הכד פטור, מפני שהיה לו להסתכל. ב] {ג} ואם היתה אפילה, <א> או שמילא כל א'} הדרך כדים, פטור על שבירתם. ואם נתקל בה והוזק בעל הכד חייב. וכן כל כיוצא בזה. ואם מילא כל הדרך כדים שאי אפשר לעבור, אפילו שברו בידים פטור. ומיהו אם בשעה ששיברם הוזק בחרסיה, פטור, אף על פי שזה מילא כל הדרך, דאיהו דאזיק אנפשיה. האם זה נראה לך ?"