חיפוש

הרב יובל שרלו 04.04.18

שאלה

"שלום הרב שרלו,
מספר שאלות הקשורות זו לזו:

1. ראיתי מאמר של הרב בנושא הקפיטליזם, ורציתי לשאול כיצד תפיסה הבנויה על ערך האינדיבידואל במרכז מסדרת (או שלא) עם תפיסתו של הרב קוק השמה את הכלל כערך עליון - הפרט יונק מהכלל, מדינת ישראל כיסוד כיסא ה' וכד'?

2. האם תפיסתו של הרב קוק (ומכאן של הציבור הדתי לאומי) היא קולקטיביסטית (כפי ההגדרה המקובלת היום במערב)?
אם כן, האם אין בכך סכנה סוציאליסטית שמוחקת את ערך הפרט והופכת אותו לחלק מה""עדר""?

3. במה שונה (אם בכלל) תפיסתו של הרב קוק מזו של הגל בנוגע למדינה/הכלל כישות בפני עצמה?

4. כיצד אפשר לומר שהכלל הינו ישות בפני עצמה בעלת ערך ולא רק אוסף של פרטים ובו זמנית לדגול בתפיסות ששמות את האינדיבידואל במרכז - קפיטליזם, קונסרבטיזים מערבי, ליברליות מערבית וכד'?

תודה רבה"

תשובה

שלום וברכההשאלות שאתה דן בהן מחייבות כתיבת אנציקלופדיה, ולא תשובה קצרה כאן. אכתוב אפוא בראשי פרקים:א. אי אפשר לכנס עמדות לתוך מסגרות כמו ״סוציאליזם״ ו״קפיטליזם״. שכן יש צורך להגדיר ראשית מה מקופל בכל הגדרה, ולמה מתכוונים במדויק, ורק לאחר מכן ניתן להתחיל לדון בשאלה האם היהדות היא כזו או כזו, או שכלל אין עמדה יהודית בשאלה זו.ב. אינני חושב שיש חולק על כך שהתפיסה היהודית העיקרית והיסודית רואה את הכלל במוקד העניין. זהו גם עיקרו של חג הפסח - הפיכתנו מיחידים לכלל, בדיוק כפי שהדבר התרחש במעבר מספר בראשית לספר שמות. השאלה היא כיצד בונים את הכלל. הבנתי היא שהעמדה ההלכתית היא שמתחילים דווקא מ״שלך קודם לשל כל אדם״ ו״חייך קודמים לחיי חברך״, ומתוך ההכרה בעולמו של היחיד הולכת ומתרחבת המחויבות עד לזו של העולם כולו. תמצית הדברים כתובה כאן: https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6369ג. אני לא מספיק מכיר את משנת הגל.ד. זו גם הדרך שנראית לי לבנות את הכלל.אשמח להרחיב במה שתרצה. כל טוב וחג שמח