חיפוש

הרב יובל שרלו 13.03.18

שאלה

שלום לכב' הרב,

שאלתי את כב' הרב את השאלה הזו, בהמשך תשובתו

שלא נדע אבל לעיתים יכול לקרות שאשתי (חילונית) נוסעת לבית חולים בשבת. זה יכול לקרות אם קורה לה משהו באופן אישי או לליווי ילד או קרוב משפחה ואני נשאר בבית עם הילדים או ילד אחר.

כמה זמן צריך לעבור לאחר שעובר הזמן שנראה לי סביר לביצוע ההליך אבל היא עדיין לא חוזרת לפני שניתן יהיה להתקשר (אם בכלל).

לדוגמה, היא מלווה קרוב משפחה מקרבה ראשונה לבדיקת MRI שמתחילה בשעה מסויימת מעט לפני כניסת שבת נראה לי סביר שתחזור בתוך 3 שעות מתחילת הבדיקה (בתוך שבת).
עוברות 3 שעות ועוד שעה ועוד שעה והיא אינה מגיעה, מתי יהיה ניתן להתקשר?

האם התשובה משתנה אם היא מלווה את אחד הילדים שלנו ואין לי ידיעה לגבי מה שקורה

רוב תודות

הרב המשיב: הרב יובל שרלו

התשובה שהתקבלה מהרב:
שלום וברכה כדי לענות על השאלה הזו - צריך קודם כל להבין טוב יותר את המציאות. האם תוכל להסביר את מה שיחת הטלפון משרתת - האם באמת יש סיכון כלשהו שאתה יכול למנוע ? מה יקרה אם לא תתקשר ? וכדו'. לאור התיאור הזה נוכל להבין את המציאות טוב יותר, ואז לבחון את עמדת ההלכה. כל טוב

רציתי להוסיף את המענה הבא:

שיחת הטלפון כנראה לא תשרת דבר פרט להרגעה, ברם יתכן שיהיה בכך חיוניות רבה אפילו בהצלת חיים.

אולי אטיב להסביר באמצעות הדוגמה הבאה.

הורים מחכים שבנם יחזור מיציאה בערב, אני מניח שלאחר זמן מסויים שהבן מבושש להגיע הם יתקשרו אליו.
אני מניח שלאחר זמן נוסף בהעדר מענה הם יתקשרו למשטרה.
כוונת השאלה הינה לתחום זמן שבו האיחור הוא כה רב ולא סביר שמצריך שיחת טלפון אפילו בשבת לוודא שהכל בסדר (הדגש הוא על מקרה של בית חולים, כי זה מקרה הנפוץ יותר שאשתי עלולה להעדר בערב שבת)

בהמשך לכך, אם פתאום הטלפון מצלצל בשבת ואני מזהה אותה על הקו, האם לענות? מטבע הדברים היא יודעת שאני שומר שבת ויתכן שיש כאן משהו דחוף

רוב תודות

תשובה

שלום וברכהראשית, דברי חיזוק ועידוד על המציאות המורכבת שבה את חי, והערכה מרובה על התמרון המתמיד שלך בין נאמנות לאשתך והקשר ביניכם, שאלות החינוך וכדו׳, והברית שבינך ובין ריבונו של עולם.בשאלות מעין אלה יש חשיבות מרובה להערכת המצב. אם ההתקשרות נועדה אכן רק להרגעה - לא ברור מפני מה יהיה מותר לך להתקשר אליה. העבודה שההלכה מחייבת אותנו לעשות היא להבין את המגבלות שלנו, ולשאוב עידוד דווקא מהעובדה שאנחנו חיים את השבת במלואה, והצורך לדעת מה קורה אינו מהווה שיקול הלכתי, אלא מבחינה מסוימת להפך: יום השבת הוא יום שבו אנו מצמצמים את הידיעות החיצוניות שמחלחלות לעולמנו.כמובן שאם מדובר במצב בו ישנה אפילו רק אפשרות שאתה אכן יכול לעזור בדבר מה - הפסיקה היא אחרת.מה אני מציע בפועל לעשות ? בשל העובדה שאשתך היא זו שנסעה, והיא אחראית לא פחות ממך, ומסוגלת לקבל את ההכרעות היסודיות - לא להתקשר, כי אין לזה סיבה של ממש. ברם, לסכם איתה שאתה כן תענה לפלאפון שהיא מתקשרת אליך, בשל האפשרות שהיא תרצה להתייעץ על דבר מה או שתהיה פרוצדורה רפואית המחייבת גם את הסכמתך. כשתראה שהיא מתקשרת - תענה לפלאפון, מאותם נימוקים שהעלית.כל טוב ויישר כוח