חיפוש

הרב יובל שרלו 02.10.19

שאלה

"שלום,
בכל פעם שמתרחש פיגוע נורא ומתברר כי המחבל אינו חש בטוב, מתעוררות תגובות רבות של ישראלים שמעודדים ומייחלים למותו. אני כמובן כואבת מאוד את המוות של בני עמי, ובכל פיגוע מצטמררת ומסתגרת לכמה ימים ואין בכך עוררין, אבל יחד עם זאת, אני מוצאת את עצמי מצטמררת גם מתגובות שמייחלות למות המחבל. אני כמובן חושבת שהמחבל צריך להיענש על מעשיו המזעזעים ועל החיים שלקח. אני כמובן לא ארגיש צער אם הוא ימות. אני גם מבינה את ההשלכה החברתית של זה וההרתעה שזה יוצר. ובכל זאת, מאוד משונה לי התחושה של ""עידוד"" מות מחבל. האם זה תואם את גישת היהדות? בשאיפה לחיים בכלל, ובשאיפה לאפשרות תמידית לתיקון ותשובה בפרט? האם יש הבדל בין ""מחבל"" גוי ליהודי? אני כמובן מדברת מבחינה מוסרית לפני ההלכתית, על אף שהן שזורות זו בזו. אין לי ספק שמעשי המחבל בזויים אך התחושה שמתעוררת בי כשאני רואה ישראלים כה רבים קוראים למוות, מעוררת בי מחשבות. אשמח להבהרה.
תודה מראש, ושנה טובה."

תשובה

"שלום וברכה התנועות הנפשיות שאת עוסקת בהן הן אכן מטלטלות את הנפש.אנחנו שמחים מאוד בכך שמחבל שרצה להרוג אותנו – נפגע. לא זו בלבד, אלא שנשמח שהוא ייענש, וטוב לנו כי מותו בא עליו, וכי הוא אכן לא יחיה יותר בעולמנו. אמנם, אנו מאמינים מאוד באפשרות התשובה ובתיקון, אולם בשל העובדה שאנו יודעים בוודאות שהוא הרג ופגע, ואין לנו שום ידיעה ושום סיבה להניח שהוא החל בתהליך כלשהו של חרטה ושל תשובה – אנו לא מרככים את שביעות הרצון שלנו על כך שהוא נענש.ומצד שני, אנחנו לא שמחים בכך שיש מוות בעולם, ושיש אכזריות, ובעיקר – אנו מודעים לכך שהתלהבות ממוות, גם אם הוא מוצדק באופן ממוקד, אינה עושה עמנו טוב. אחת מדרשות חז""ל המקסימות על כך עוסקת ביעקב אבינו ובחששו מפני עשו הבא להורגו: ""ויירא – שמא ייהרג, ויצר לו – שמא יהרוג אחרים"".לפני שנים כתבתי על כך כאן http://bit.ly/2nMZqeR ואני חושב שתמצאי בדברים את מבוקשך. כל טוב ושלום אמת"