חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

שלום כבוד הרב, במסגרת לימודי נתקלתי במושג ההלכתי "תינוק שנשבה" אשר נמצא בשימוש רב בדיונים על יחסים בין חילונים לדתים. אחרי שעיינתי בתשובת החזו"א ושיטת הרמב"ן בשגגת הרבים, שו"ת יהודה יעלה (אסאד) חלק א - יורה דעה סימן נ ואת האיגרות של הרב קוק ועוד עלתה בליבי שאלה, שאלות אלו עלו ביחס לאנשים חילונים אשר בנוגע אליהם המושג של תינוק שנשבה חל, בין אם הם הכירו את היהדות ופרטיה ובין אם לא. משום שהם גדלו במציאות שרווח בה חילול שבת ושאר עבירות. אבל בנוגע לאנשים שיצאו מהדת המושג תינוק שנשבה אינו יכול לחול, משום שהם אכן מכירים את היהדות והלכותיה כמו שצריך. (אפשר להגיד שחלקם לא חוו את היהדות בצורה מתוקנת, אבל זה מחשבה פטרנליסטית משום שברור שישנם אנשים אשר אכן היו דתיים שלמים בנפשם ובעקבות אירוע כזה או אחר החליטו לצאת בשאלה) אכן יש סוגים שונים של יוצאים בשאלה ולכן יש דתלשים אשר אכן יחול עליהם הגדר של "תינוק שנשבה" (תלוי בהרחבה וצמצום ההגדרות לפי הפוסקים השונים) אבל בהחלט קיימים דתלשים אשר הגדר אינו יכול לחול אליהם (כגון דתיים אשר הכירו את הדת בצורה שלמה וגם לא נחשפו לתרבות החיצונית) אנשים אלו, מה היחס התורני שאמור להיות אליהם? נניח לדוגמא: האם מגע ידם פוסל יין? או האם מותר להגיד קדיש עליהם (במצב של מוות טיבעי וכו) אשמח לתשובה הכוללת מקורות משום שלא מצאתי מקורות אשר מדברים על הנושא. אודה לך מראש על התשובה, אריאל

תשובה

שלום וברכה



אתה צודק.

וקשה מאוד להחיל על אנשים שצמחו בעולם דתי והתנכרו לברית עם הקב"ה את המעמד של "תינוק שנשבה".

ואנחנו מתקשים מאוד למצוא מעמד הלכתי שהיה קיים בהלכה שמתייחס לכך. בכלל, המציאות של יהודי בעל זהות יהודית וקשר יהודי עמוק שאינו מקיים תורה ומצוות – לא הייתה ידועה בכלל, וממילא גם אין לנו התייחסות הלכתית לכך. זו תופעה חדשה, של כמאתיים שנים, ומאתגרת מאוד.

נראה לי שהדבר הקרוב ביותר הוא "שוגג דרבים" המופיע בדברי רמב"ן במדבר טו, כב: "... ובקהל כגון שיחשבו שכבר עבר זמן התורה ולא היתה לדורות עולם או שיאמרו כמו שזכר בספרי (שלח קטו) מפני מה אמר המקום לא שנעשה ונטול שכר אנו לא עושים ולא נוטלין שכר...".

בדברי רמב"ן אלה אין התייחסות לשאלות הלכתיות פרטניות, אולם יש התייחסות לעם התופעה.

לגבי דיונים פרטניים: צריך לדון בכל מקרה לגופו. לדוגמה: לעדות קידושין הם פסולים, כמחללי שבת; פסילת יין – כיוון שהיותם מחללי שבת אינה קשורה להיותם חשודים בעבודה זרה, אין לפסול יין, וכדו'.

יש ספר שנכתב על כך, שנקרא "לרעך כמוך" https://meemekhevron.org/product/%D7%A8%D7%A2%D7%9A-%D7%9B%D7%9E%D7%95%D7%9A/. שם עולות הסוגיות הרבות, והעמדות השונות של פוסקי ההלכה.


כל טוב