חיפוש

הרב יובל שרלו

שאלה

צהריים טובים הרב, אודה להתייחסותך בנוגע לסוגייה הבאה- האם ראוי לתרום דם דרך תרומות הדם של מד״א בהתחשב בטופס התרומה ששונתה שאלתו ל״הורה 1, הורה 2״ במקום ״אבא ואמא״ כמו כן אודה להתייחסות האם קיים שוני בין פרט ובין מוסד דתי כגון ישיבה או מכינה

תשובה

שלום וברכה


שלום וברכה

זו שאלה קשה בהלכות ציבור -


החלטת הנהלת מד"א לשנות את הטפסים כדי שכולם יוכלו להרגיש עמם נוח – היא טעות גדולה. שכן בד בבד עם הרצון למנוע מבוכה מקבוצה אחת, היא הכניסה את עצמה לסוגיה תרבותית גדולה בהרבה, כאשר קבוצה גדולה בהרבה באוכלוסייה לא מוכנה להיות חלק מהמעבר מ"אמא" ו"אבא" ל"הורה 1" ו"הורה 2", ורואה בכך פגיעה סמלית משמעותית בשורשים העמוקים ביותר של הקיום.

האם למרות הפגיעה הזו יש להמשיך ולתרום דם ?

בראש ובראשונה, יש לתבוע ממד"א לשוב לטפסים הקודמים, ולפתור את מבוכת הלהטבי"ם בטפסים אחרים או בכל דרך אחרת, ולא להפוך את תרומות הדם לחלק מהדיון התרבותי ביחס למשפחה בישראל. אם אכן הדבר כבר נעשה – צריך לרוץ ולתרום דם ולהציל נפשות.

אם הנהלת מד"א מתעקשת להמשיך בטפסים החדשים – הנושא מורכב משתי סיבות. ראשונה בהן היא החובה להציל נפשות. אמנם, האחריות לעצירת תרומות הדם היא על מד"א, והנהלת מד"א אינה יכולה לרחוץ בניקיון כפיה, ולהטיל את האחריות על תורמי הדם. זה סוג של סחיטה.

הסיבה השניה, והיא זו שכתבתי עליה כבר בתחילת הפרשה, היא העובדה שלא ניתן לאחוז את החבל משני קצותיו. אני מעריך כי אם המסרבים לתרום דם יזדקקו חס ושלום לתרומת דם לעצמם או לתלמידיהם – הם יפנו למד"א, ואף ייהנו מתרומות דם של אחרים שנתרמו בטפסים החדשים. הדבר מהווה בעיה מוסרית, כפי שכתבתי לא פעם על אלה שמסרבים לתרום אברים אך מוכנים לקבל אברים כדי להציל את חייהם.

בשורה התחתונה: צריך לבוא בדברים עם הנהלת מד"א ולמצוא דרך בה יבואו לידי ביטוי הן החובה להציל נפשות בישראל והן אי-שימוש בתרומות הדם האלה למאבק תרבותי. זו דרך המלך. בד בבד, אם אכן מדובר בשעת חרום צריך להציל נפשות, ולהמשיך את המאבק בדרכים שונות, ובוודאי בתקופות בהן לא יהיה מדובר בשעת חרום.

כל טוב, ולוואי ונמצא דרך להסיר את הפולמוס הזה מסדר היום

כל טוב